Найкращий книжковий дизайн 2020 рікКнижковий Арсенал

Найкращий книжковий дизайн 2020 рік

Айдентика конкурсу: Алла Сорочан, Лєра Гуєвська

У 2020 році конкурс «Найкращий книжковий дизайн» відбувся вп’яте. Усього на конкурс надійшло 160 видань, що стало рекордом за кількістю учасників.  До участі в конкурсі українські видавництва подавали книжки, які були надруковані в період з травня 2019 року по липень 2020.

 


Трансляція


Склад журі

Олександр Трегуб

керівник проєкту Projector, куратор курсу «Visual Communications Professium» та видавець у Telegraf.design

image of person
Олександр Трегуб
керівник проєкту Projector, куратор курсу «Visual Communications Professium» та видавець у Telegraf.design

Керівник проєкту Projector, куратор курсу «Visual Communications Professium» та видавець у Telegraf.design.

«Мене захоплює дизайн. Різний. Графічний, діджитальний, дизайн процесів та освіти. Тому дивлюся на світ як дизайнер, що шукає, яку проблему можна було б вирішити, і час від часу роблю це.Обираючи книжки я буду зважати на любов, вкладену в роботу, уяву, що робить її цікавою і незвичною, та майстерність, без якої попередні критерії мають лише половину сили».

Соломія Савчук

кураторка проєктів сучасного мистецтва у Mystetskyi Arsenal та Мала Галерея Мистецького Арсеналу, упорядниця каталогів виставкових проєктів

image of person
Соломія Савчук
кураторка проєктів сучасного мистецтва у Mystetskyi Arsenal та Мала Галерея Мистецького Арсеналу, упорядниця каталогів виставкових проєктів

Кураторка проєктів сучасного мистецтва у Mystetskyi Arsenal та Мала Галерея Мистецького Арсеналу, упорядниця каталогів виставкових проєктів. Виставковою діяльністю займається з 1998 року.

 «У 2019 році я вперше була у складі журі конкурсу. Можу стверджувати, що критерії, за якими обираються переможці, добре прописані, і найголовніше – з ними легко працювати. Дуже вдалим бачу поєднання базових позицій оцінювання, як-от складових блоків концептуальної частини, технічного виконання, рівня поліграфічного втілення із суто специфічними критеріями-акцентами в кожній із конкурсних категорій. Маю надію, що цьогорічні видання для дітей, подані на конкурс, будуть актуальними та матимуть оригінальні візуальні концепції, і ще, що їх буде значно більше».

Микола Леонович

книжковий дизайнер та ілюстратор

image of person
Микола Леонович
книжковий дизайнер та ілюстратор

Книжковий дизайнер та ілюстратор. Поет. Батько. Автор розсилки «Повільна людина». Як дизайнер співпрацює з чільними українськими видавництвами. Двічі потрапляв до короткого списку конкурсу «Найкращий книжковий дизайн», член журі конкурсу з 2019 року.

“Передусім дивитимусь на цілісність книжки як об’єкта. На те, як форма працює зі змістом. На те, що книжка може розказати людині, яка не знає мови публікації, адже переможці конкурсу отримають широку аудиторію поза Україною.

Тим, хто подається, теж раджу обирати найбільш цілісні проєкти. Тим, хто подає експериментальні та самвидавчі книжки: не вагайтесь!”

Ілля Жекалов

засновник і креативний директор арт-видавництва Redzet LLC. Має понад 25 років досвіду у сфері графічного дизайну та фотографії

image of person
Ілля Жекалов
засновник і креативний директор арт-видавництва Redzet LLC. Має понад 25 років досвіду у сфері графічного дизайну та фотографії

Засновник і креативний директор арт-видавництва Redzet LLC. Має понад 25 років досвіду у сфері графічного дизайну та фотографії. 

«Обираючи переможців конкурсу „Найкращий книжковий дизайн 2020“, передусім зважатиму на цілісність концепції видання, відповідність обраній візуальній мові та виконанню, фізичному втіленню книги».

Павло Гудімов

куратор і засновник арт-центру «Я Галерея», видавець із тринадцятирічним стажем (видавництво «АртБук»)

image of person
Павло Гудімов
куратор і засновник арт-центру «Я Галерея», видавець із тринадцятирічним стажем (видавництво «АртБук»)

«Оцінюючи книжки, перш за все, звертаєш увагу на органічність поєднання форми і змісту. Ніби всі розуміють це, а зробити таку книжку нелегко. Книжка – це велика відповідальність, де і папір, і друк, і верстка, і шрифти, і обкладинка, і використання візуальних образів, і тактильність, і запах, і пропорції, і вага – не менш важливі, ніж, власне, її тема.

Я очікую нових візуальних книжок. Мені здається, що протягом декількох останніх років відбувається сильне падіння книговидання в цьому секторі. Причин багато. Одна з ключових − вузька аудиторія і її низька купівельна здатність, що не дозволяють розвиватися. Собівартість подібних проєктів висока.

За останні 5 років ми мали злет і падіння книговидання в Україні. Що далі – то більше певен, що деякі напрямки не виживуть без програм підтримки. Книжка стає нішею. Нішею, яка відрізняє тих, хто продовжує жити з книжкою, і тих, кому це не зрозуміло і не потрібно».

Тетяна Борзунова

партнерка 3Z Studio, графічна дизайнерка

image of person
Тетяна Борзунова
партнерка 3Z Studio, графічна дизайнерка

«Робота над дизайном книги починається «від голови»: кожне візуальне рішення має базуватися на ґрунтовному дослідженні матеріалу та концептуальній ідеї. Найкраще рішення зазвичай є візуально найпростішим: необхідно відсікати все зайве, доки не буде знайдено мінімально необхідний символ для комунікації».

Оксана Баршинова

мистецтвознавиця, заступниця генерального директора з експозиційно виставкової роботи в Національний художній музей України / National Art Museum of Ukraine, кураторка і лекторка

image of person
Оксана Баршинова
мистецтвознавиця, заступниця генерального директора з експозиційно виставкової роботи в Національний художній музей України / National Art Museum of Ukraine, кураторка і лекторка

Мистецтвознавиця, заступниця генерального директора з експозиційно виставкової роботи в Національний художній музей України / National Art Museum of Ukraine, кураторка і лекторка. Працювала художньою редакторкою у видавництві «Наш час».

 «Книжка має створювати відчуття цілісного організму, де все виглядає гармонійно ─ розмір і формат, шрифт, зображення. Шрифт має бути легким в читанні, має бути багато «повітря», тобто достатньо широкі поля й інтервали між рядками. Звичайно, книжковий дизайн насамперед підпорядкований змісту ─ авторському тексту. На мою думку, цей зв’язок з авторським текстом дуже важливий. Він може виявлятися і буквально, і, що цікавіше, ─ на асоціативному рівні, створювати своєрідну «доповнену реальність». Це стосується переважно художньої літератури або нон-фікшн. Що стосується утилітарної літератури, то, як і у випадку дитячої, тут дизайнер виступає на рівних з автором, і від дизайну залежить багато, якщо не все. Звісно ж, креативність дизайну не може виключати з поля зору основну чесноту ─ функціональність.

Від поданих на конкурс книг я очікую розумного балансу між кращими традиціями книжкового оформлення та неординарністю дизайну. Книжковий дизайн сьогодні враховує нові технологічні можливості й матеріали, світовий досвід, і водночас, підпорядкований вирішенню ергономічних завдань. Велику роль також відіграє обкладинка. Мені здається, від неї залежить, чи захочеться входити у світ книжки, чи ні.”


Номінації

Гран-прі

Гран-прі конкурсу та перемогу в номінації «Візуальна книга» отримало видання «ЗНАК. Українські товарні знаки 1960–1980».
Упорядниці й авторки, дизайн, верстка, фото: У,Н,А колектив (Уляна Биченкова, Ніка Кудінова, Альона Соломадіна). Видавництво: IST Publishing.

 

«ЗНАК. Українські товарні знаки 1960–1980»

Автор

Упорядниці й авторки: У,Н,А колектив (Уляна Биченкова, Ніка Кудінова, Альона Соломадіна)

Видавець

IST Publishing

Дизайн

Дизайн, верстка, фото: У,Н,А колектив (Уляна Биченкова, Ніка Кудінова, Альона Соломадіна)

Утилітарна книга

Перемогу в номінації «Утилітарна книга» отримала серія перекладів «Історія та теорія фотографії й мистецтва»: «Тягар репрезентації: есеї про множинність фотографії та історії» Автор: Джон Теґґ та «Вогонь бажання: зародження фотографії» Автор: Джефрі Бетчен

Серія перекладів «Історія та теорія фотографії й мистецтва»

Видавець

Видавництво «Родовід». Друк: «Майстер Книг».

Ілюстрації

Джерела ілюстрацій: Марія Панченко, Анастасія Білоусова

Дизайн

Дизайн: Альона Соломадіна. Верстка: Павло Сачек, Іван Кушпель.

Дитяча книга

Найкрасивішою дитячою книгою стало видання «Реактори не вибухають. Коротка історія Чорнобильської катастрофи»

«Реактори не вибухають. Коротка історія Чорнобильської катастрофи»

Автор

Автори: Катерина Міхаліцина, Станіслав Дворницький.

Видавець

Видавничий дім «Портал»

Ілюстрації

Художній редактор: Олег Грищенко

Дизайн

Макет і верстка студії seri/graph.

Книга для читання

Перемогу в номінації «Книга для читання»  перемогло видання «Креативність та інші фундаменталізми». Реалізовано за підтримки Flanders Literature та Андрія Божка.

«Креативність та інші фундаменталізми»

Автор

Паскаль Ґілен. Переклад: Оксана Смерек. Літературна редакція та корекція: Ірина Троскот.

Видавець

IST Publishing

Дизайн

Дизайн та верстка: Міша Букша

Експеримент

У номінація «Експеримент» перемогло видання «Blindman». Реалізовано за підтримки Українського культурного фонду.

«Blindman»

Автор

Автори проекту — Володимир Гавриш, Андрій Беницький

Видавець

IST Publishing

Короткий список

Окрім переможців конкурсу, до короткого списку 3 15 книг увійшли:

  • Видання «Вишиваний. Король України. Лібрето опери»
    Автор: Сергій Жадан. Друк: «Майстер книг» на замовлення БФ «Україна ХХІ», Почесного консула Республіки Австрія в Україні Всеволода Кожемяка. Продюсування проекту: Олександра Саєнко. Дизайн: Ольга Жук, Надія Кельм (Zhuk&Kelm).

  • Видання «Лицар, дама, авангард. Розмова Валентини Клименко з Жаном-Клодом Маркаде»
    Авторка тексту: Валентина Клименко. Дизайнерка: Альона Соломадіна. Редакторка: Анастасія Білоусова. Літературна редакторка: Ярина Цимбал. Коректорка: Тетяна Ватажишина. Підготувала ілюстрації до друку: Яна Старик. Головна редакторка: Лідія Лихач. Видавництво: РОДОВІД.

  • Видання «Оптика Бога»
    Видавництво: «Видавництво Старого Лева». Головна редакторка: Мар’яна Савка. Ілюстрації, художнє оформлення: Творча майстерня «Аґрафка» (Романа Романишин, Андрій Лесів). Відповідальна редакторка: Ольга Горба. Художній редактор: Назар Гайдучик. 

  • Видання «Шварценеггер – мій кумир»
    Автор: Сергій Мельниченко. Видавництво MOKSOP. Упорядник, розробник концепції, редактор: Сергій Лебединський. Фотографії: Сергій Мельниченко. Текст: Олександра Осадча. Переклад на англійську: Ольга Міхнович. Дизайн: Калін Крузе / ФЛУУТ Графік-Дизайн/. Видання музея Харківської школи фотографії.

  • Видання «Микола Трох. Enfant Terrible української фотографії»
    Автор: Валерій Сахарук. Видавництво: Stedley Art Foundation. Дизайн: Світлана Кошкіна. Сканування: Ігор Окуневський, Вітаустас Тацяк. Редакція: Костянтин Донін. Коректорка: Юлія Комишаченко. Виготовлено ТОВ «ПАБЛІШ ПРО».

  • Видання «Асканія-Нова»
    Авторка: Катерина Генріх. Видано: Рада німців України в кооперації з видавництвом «Основи». Авторка текстів та ілюстрацій: Катерина Генріх. Літературна редакторка: Олена Подорожня. Верстальники: Дмитро Денищик, Галина Букша. Редакторки видання: Надя Червінська, Анастасія Денисенко.

  • Видання «Історія, яку розповіла Жука»
    Авторка: Грася Олійко. Видавництво Старого Лева. Головна редакторка: Мар’яна Савка. Літературна редакторка: Наталка Малетич. Художній редактор: Назар Гайдучик. Коректорка: Анастасія Єфремова.

  • Видання «Історія брехні. Як ми обманюємося»
    Авторка: Марина Кафтан. Видавничий дім «Портал». Художнє оформлення: Олена Старанчук. Відповідальна редакторка: Олеся Мамчич. Літературна редакторка: Богдана Матіяш. Коректорка: Жанна Капшук. Художній редактор: Олег Грищенко. Технічний редактор: Олексій Кобзар. Головна редакторка: Анна Процук. 

  • Видання «Мені досі соромно викидати їжу. Бабуся розповідала мені про Голодомор»
    Автори: Андрій Достлєв, Лія Достлєва. Видавництво «РОДОВІД». Зображення та текст: Андрій Достлєв, Лія Достлєва. Верстка: Андрій Достлєв.

  • Видання «Дневник 1937»
    Самвидав. Склав: Павло Дорогой. Щоденники взяті з сайту: http://prozhito.org/. Друк: ПромАрт. 


Церемонія нагородження

Церемонія нагородження конкурсу відбулася 13-го серпня у форматі урочистої онлайн-трансляції, наживо з Мистецького арсеналу. Переглянути запис церемонії нагородження можна на Facebook сторінках та сайті Мистецького арсеналу, а також на сторінках партнерів – Goethe-Institut Ukraine та медіапартнера конкурсу «Факти ICTV».  


Професійна програма

14 серпня відбулася онлайн-програма для фахівців з книжкової сфери:

Експертні коментування «Українські книжки з найкращим книжковим дизайном-2020: від трендів до новацій». Подія проходила онлайн у форматі публічного обговорення книжок-фіналістів. За участі журі конкурсу.

Онлайн-лекція «Дизайн книги в 2020 році: екскурсія по нових напрямках» з дизайнером книги та членом журі конкурсу «Найкрасивіші німецькі книги 2020» Віктором Балко. Подія відбулася за сприяння фонду Buchkunst. 

 

Форма реєстрації

Форма реєстрації


Партнери

Команда Міжнародного фестивалю Книжковий Арсенал та Goethe-Institut в Україні дякує за підтримку та співпрацю у проведенні конкурсу Франкфуртському книжковому ярмарку, фонду «Buchkunst» і партнерам проєкту:

  • Компанії Wacom в Україні  за цінний приз переможцю Гран-прі Конкурсу. Переможець Гран-прі отримує графічний планшет Wacom Intuos M з Bluetooth з трьома пакетами програмного забезпечення: Corel Painter Essentials 6, Corel Aftershot 3, Clip Studio Paint Pro.

  • Premier Hotel Odesa та юридичній компанії Arzinger за подарункові сертифікати для переможців конкурсу у 5 номінаціях.  Кожен переможець отримує сертифікат на проживання в п’ятизірковому готелі Premier Hotel Odesa ( три ночі на двох осіб зі сніданками) та сертифікат на юридичну консультацію від компанії  Arzinger.

  • Moleskine в Україні за подарункові набори з артзаписником та олівцями для фіналістів конкурсу.