Перша міжнародна театральна конференція-майстерня професійної панєвропейської мережі IETM в Мистецькому арсеналі
З 21 по 24 червня у Києві в Мистецькому арсеналі вперше відбудеться міжнародна конференція-майстерня професійної панєвропейської мережі перформативних мистецтв IETM. До участі у конференції запрошуються українські професіонали театру, танцю, перформансу і нового цирку. Реєстрація триває до 15 червня.
Програма конференції IETM Satellite Meeting
IETM– це одна з найбільших міжнародних мереж у сфері сучасного перформативного мистецтва, яка об’єднує понад 500 організацій та індивідуальних фахівців. Мережа була заснована 1981 року як незалежна ініціатива для міжнародного професійного діалогу та обміну знаннями. IETM проводить свої зустрічі в різних європейських містах кілька разів на рік. Цьогоріч Satellite Meeting вперше відбудеться в Україні. Учасники зустрічі ІЕТМ – продюсери, режисери, критики, менеджери, керівники мистецьких інституцій, котрі працюють з сучасним театром, танцем, новими медіа, перформансом, цирком та міждисциплінарними практиками. До участі запрошуються українські колеги. У IETM Satellite Meeting можуть взяти участь як члени IETM так і персони, що не є членами мережі.
У фокусі ІЕТМ в Києві проблеми незалежної сцени.
Як зміцнити незалежні мистецькі ініціативи у той час коли вони найбільше потрібні суспільству? Як просувати ці ініціативи і донести інформацію про них до широкого загалу? Як підтримати незалежну сцену в реальності, де бракує фінансової підтримки, міжнародних зв’язків? Що робити коли мистецька ініціатива стикається із неприйняттям громади, або ж митцям бракує шляхів доступу до здобуття нових професійних навичок? Всі ці питання у фокусі IETM Satellite Meeting у Києві.
Створення стійкої бізнес-моделі, вибудовування зв’язків із громадянським суспільством, фандрайзинг та адвокація своїх інтересів на законодавчому рівні, вихід на міжнародні ринки, розширення аудиторії - це лише деякі з викликів, які потрібно прийняти тому, хто обрав шлях незалежного митця у театрі. Стійкість, самовдосконалення і транскордонна солідарність - ключові слова IETM Satellite Meeting у Києві.
Зустріч об’єднає українських та міжнародних професіоналів мистецтва з метою розширення можливостей один одного у винайденні та прийнятті інноваційних та ефективних рішень задля підтримки незалежної мистецької практики. Програма IETM Satellite складатиметься з низки лекцій, панельних дискусій, дебатів, воркшопів та нетворкінгу. Основною локацією IETM Satellite Meeting буде Театральна лабораторія Мистецького арсеналу Upper Floor.
Вартість участі у конференції-майстерні для представників українського перформативного мистецтва - 10 євро ( 300 грн)
ДУСТ²
У рамках IETM Satellite Meeting три вечори поспіль з 21 по 23 червня на Сцені 6 проходитимуть Дні українського сучасного театру і танцю ДУСТ² - публічна арт-програма міжнародної конференції професійної панєвропейської мережі перформативних мистецтв IETM, що має в фокусі український недержавний та експериментальний театр і сучасний танець.
ДУСТ² – зріз перформативних практик українського незалежного та експериментального театру, який свідомо протиставляє себе як естетиці класичних та академічних театрів, так і їх бізнес-моделі, запроваджуючи сміливі пошуки на кордонах перформативних мистецтв. Театральні та танцювальні проекти триденного шоукейсу були обрані з-поміж майже 50 незалежних проектів з усієї України. Членами експертної ради шоукейсу ДУСТ² було рекомендовано наступні вистави:
- Документ/перформанс «Осінь на Плутоні» Сашка Брами та Львівського академічного театру імені Леся Курбаса.
- Історія про двох хлопців «Каліки» Сергія Ґьосснера Київського академічного театру «Золоті ворота» у постановці Стаса Жиркова.
- Невистава «Мапа ідентичності/Мова ворожнечі» майстерні Антона Романова «Нетеатр».
- Oпера-tradition «Весілля» Львівського муніципального театрального, художньо-дослідницького та освітнього центру «СЛОВО І ГОЛОС» у постановці Наталки Половинки
- Дуже чорна комедія «Кицюня» за п’єсою Мартіна Макдони «Лейтенант з острова Інішмор» Дикого театру у постановці Максима Голенка
- Танцювальний перформанс з елементами імпровізації «Тральфамадор» компанії RB&Co
- Перформанс «Ресторан Україна», створеного колективом митців - Дмитром Левицьким, Оксаною Черкашиною, Ніною Хижньою та Євгеном Якшиним.
Основною локацією професійної секції IETM Satellite Meeting буде Театральна лабораторія Мистецького арсеналу Upper Floor, локацією публічної арт-програми ДУСТ² - Сцена 6.
Програма ДУСТ² / День 1
Програма ДУСТ² / День 2
Контакти
- Координатор проекту: Володимир Шейко [email protected]
- Координатор шоукейсу: Надія Соколенко 063 416 7281 [email protected]
- Координтор конференції IETM Satellite Meeting: Анастасія Гайшенець 0951069336 [email protected]
Дискусійна панель: Місце під сонцем
Які соціальні та правові умови існування незалежного театру? Три представники українського незалежного мистецького сектору розкажуть про актуальну ситуацію та перспективи розвитку цього сектору в Україні.
Учасники:
Вероніка Склярова, «Parade-fest», Харків, Україна
Антон Овчінніков, Фестиваль сучасного танцю Zelyonka Fest, Київ, Україна
Ольга Данилюк, Театральна майстерня Мистецького Арсеналу, Київ, Україна
Дискусійна панель: Це починається у школі
Уявіть собі шлях, яким треба пройти молодим обдарованими театральними митцям. Цей шлях неясний і примхливий, сповнений найрізноманітніших культурних упереджень, політичних та фінансових обмежень та особистих проблем, що відволікають увагу. Цей шлях є мандрівкою у світ мистецтва. Які варіанти цієї подорожі є найбільш прийнятними?
Чи це дорога «паломника» – затята, сфокусована та споглядальна? Або ж карколомний маршрут мандрівника із заплічником – перескакування від одної дисципліни, коду, жанру до іншого? Який би спосіб митець собі не обрав, кожен мандрівник у мистецькій галузі має потребу покладатися на систему освітніх методів, просторів та тренерів. Питання в тому, як розбудувати подібну систему – мережу платформ, спрямованих на розвиток талантів? Як окремі центри сполучатимуться у цю мережу? У Європі повно театральних шкіл для підлітків, академій виконавського мистецтва, освітніх програм для випускників та аспірантів, театральних просторів, де можуть себе реалізовувати молоді митці. Проте як їх підтримувати і поєднувати одне з одним? І якщо створення такої мережі виявиться успішним, якими будуть мистецькі та політичні наслідки цього?
Учасники:
Каспар Нювегоус, компанія Likeminds, Нідерланди
Каріма Мансур, MAAT for Contemporary Art-Центр сучасного танцю у Каїрі, Єгипет
Вікторія Миронюк, незалежна мисткиня, перформерка, Україна
Створити простір: незалежні мистецькі майданчики у міжнародному контексті, але без грошей
Перформативні мистецтва вимагають простору – фізичного, емоційного, соціального. В Україні, як і в багатьох інших європейських країнах, і досі бракує просторів/майданчиків, де незалежні команди могли б проводити репетиції та показувати вистави. Державні інституції продовжують не помічати дану проблему та не усвідомлюють ролі, яку відіграє незалежний мистецький сектор. Така ситуація не залишає митцю інакшого вибору, окрім як організовувати власний простір для творення та розвитку. Ця сесія почнеться зі знайомства з конкретними кейсами у Болгарії та Україні, після чого перейдемо до обговорення вдалих стратегій створення та підтримки просторів для незалежних митців.
Учасники:
Весселін Дімов, Act Association, Болгарія
Юлія Юн, Театральний простір ТЕО, Україна
Володимир Шейко, Сцена 6, Україна
Формування аудиторії: незалежні мистецькі майданчики задля місцевих громад
Термін «аудиторія» використовується для окреслення розмаїтої та складної сукупності усіх тих людей, про яких зазвичай ми знаємо дуже мало. Тим не менш, уже існуючі образи аудиторії не передають усього багатства, заплутаності, різноманітності, натхнення та подиву, властивих реальним глядачам, які прийшли на виставу. Тоді як ми маємо зрозуміти, що таке аудиторія? Чи це люди, що сидять у кріслах та чекають, коли почнеться вистава? Чи це натовп, що його уявляє собі виконавець, готуючись вийти на сцену? Аудиторія існує до початку представлення вистави, чи це ми створюємо аудиторію упродовж виконання вистави? Це аудиторія формує театр чи навпаки? Як організація може формувати та розвивати аудиторію у перервах між розвагами, соціальними збіговиськами, розвитком спільнот і потребою у стабільному і достатньому фінансовому прибутку?
Учасники:
Дебора Пірсон, компанія Forest Fringe, Велика Британія
Ярослава Кравченко, «Дикий театр», Україна
Ден Гуменний «PostPlay театр», Україна
Дискусійна панель: Державно-приватне партнерство
Становище мистецтва у сучасному європейському суспільстві відрізняється спадщиною індивідуалістичного капіталізму в Західній Європі та радянською парадигмою у Центральній та Східній Європі. В останньому випадку мистецтво було націоналізоване і в багатьох країнах ситуація досі ще не змінилася. Тобто культурні інституції перебувають на державному балансі, а митці, з якими вони працюють, є державними службовцями. Водночас приватна ініціатива у галузі мистецтва та культури приречена на жорстоку боротьбу за існування. Реальних змін неможливо досягти, не змінюючи механізмів фінансування для державних і приватних театрів на основі відкритої конкуренції та відповідних фондів. Але як створити сприятливі умови для локальних і національних ініціатив? Як залишатися незалежними та отримувати державну підтримку водночас? Як державна установа може підтримувати розвиток незалежного сектору? Як можна стимулювати співпрацю між організаціями громадянського суспільства, державним сектором та приватним сектором у сфері культури?
Учасники:
Вава Штефанеску, CNDB – Національний центр танцю в Бухаресті, Румунія
Юлія Федів, Український культурний фонд, Україна
Лекція: Транскордонне співробітництво
Незалежні митці у Східній Європі часто не отримували достатнього визнання або залишалися в ізоляції у власних країнах і на міжнародному рівні. Втім останнім часом подібна ситуація почала змінюватися – у деяких східноєвропейських країнах митці стають основними гравцями у створенні нових наративів та дедалі більше залучаються до транскордонного співробітництва та міжнародних мереж.
Що підштовхує нас до участі у ко-продукціях, міжнародних зустрічах та інших формах транскордонного співробітництва? Чи є це джерелом сили в часи національних/регіональних обмежень, чи це тільки підкреслює нерівність тих, кому бракує доступу до інформації та ресурсів? Що означає «Схід» та «Захід», «Південь» та «Північ», коли йдеться про співпрацю понад кордонами? Які виклики та можливості приносить географічна віддаленість або ізоляція? Яку роль відіграють мережі, подібні до ІЕТМ, для «периферійних» мистецьких спільнот? Які інструменти бажано мати, аби найефективніше скористатися із можливостей нетворкінгу?
Лекцію читає:
Раріта Збранка, Balkan Express, Словенія