Конкурс
VIII Міжнародний фестиваль «Книжковий Арсенал», Goethe-Institut в Україні та культурно-видавничий проект «Читомо» за підтримки Франкфуртського книжкового ярмарку, фонду Buchkunst та Wacom Україна визначили переможців конкурсу на найкращий книжковий дизайн 2018 року.
1 місце та Гран-прі конкурсу «Найкращий книжковий дизайн – 2018»
«Я так бачу»
Видавництво Старого Лева
Автори та дизайн: творча майстерня «Аґрафка« (Романа Романишин, Андрій Лесів)
2 місце
«Книга-мандрівка Україна»
#книголав
Автор: Ірина Тараненко. Дизайн: Юлія Курова, Марта Лешак та креативна агенція Green Penguin
3 місце
РОДОВІД
«Катерина Лесів. Колискова 1»
Дизайн: Катерина Лесів
Також до короткого списку конкурсу увійшли:
- «Where curating is» Kateryna Nosko/Valeriya Luk’yanets (IST Publishing). Дизайн: Варвара Перехрест.
- «Туконі — мешканець лісу» (Видавництво Старого Лева). Дизайн/ ілюстрації: Оксана Була.
- «Блюз кентаврів», Ян Ваґнер (Видавництво 21). Дизайн / ілюстрації: Ярослав Філевич.
- «Паркомуна. Місце. Спільнота. Явище», автор-упорядник Тетяна Кочубінська (PinchukArtCentre). Дизайн: Альона Соломадіна.
- «Мій Музей. Пиши, малюй і вирізай» (Видавництво імені Соломії Павличко «Основи»). Дизайн: hooga.creative.
- «Довіряй, але перевіряй. Медіаграмотність в українському суспільстві» (Pictoric). Дизайн: Олена Старанчук / ілюстратори Pictoric.
- «Сила дівчат», Катерина Бабкіна, Марк Лівін (#книголав). Дизайн: Юлія Тверітіна, Анна Сарвіра.
- «Кіноревізія Донбасу. 2.0», упорядник Станіслав Мензелевський (Національний центр Олександра Довженка). Дизайн: Надя Кельм.
- «Питання до видимого», Володимир Будніков (ChervoneChorne). Творча команда: Віктор Володимиров-Лихоліт, Влада Ралко.
- «Нова ґенерація» i мистецький модернізм в Україні, Мирослава Мудрак (РОДОВІД). Дизайн: Олександр Биченко.
- «Не я, а той», Олег Каданов (Видавнцтво «Vivat»). Дизайн: Мітя Фенєчкін.
- «Про тиранію. 20 уроків ХХ століття», Тімоті Снайдер (Видавництво «Медуза»). Дизайн: Микола Леонович.
15 видань, що увійшли до шот-ліста будуть представлені в рамках колекції «Найкрасивіші книги світу», яка презентується на Франкфуртському та Лейпцизькому книжкових ярмарках.
Переможцю конкурсу Goethe-Insitut в Україні надає паушальне покриття транспортних витрат для відвідування Франкфуртського книжкового ярмарку для людини, яка зробила найбільший внесок у художнє втілення книжки-переможця (концепція видання, дизайн обкладинки, ілюстрації, архітектоніка книжки, верстка, шрифтовий дизайн тощо).
Франкфуртський книжковий ярмарок надає 6-денний вхідний квиток на Франкфуртський книжковий ярмарок Business Club Wochenticket (еквівалентною вартістю 1050 євро) для видавця-переможця та вхідний квиток для дизайнера (ілюстратора).
До 22 травня 2018 українські видавництва могли подавати на конкурс книжки, створені українськими дизайнерами чи ілюстраторами та надруковані в період з квітня 2017 року по травень 2018 року. Цього року на участь у конкурсі було подано 120 книг, 98 з яких було допущені до оцінювання.
31 травня журі конкурсу відібрало шот-ліст з переможців. Оцінювання відбувалось методом «мовчазного голосування» та кількісного оцінювання за критеріями: концептуальна єдність, візуальне втілення, поліграфічне втілення та матеріальна конструкцій, відповідність цільовій аудиторії, актуальність та інноваційність.
До скажу журі конкурсу увійшли:
- Юліус Відеман, головний редактор видавництва «Taschen»
- Кароліне Келер, керівниця програмного відділу видавництва «Seemann Verlag»
- Павло Гудімов, артменеджер, куратор
- Микола Ковальчук, дизайнер
- Вікторія Лопухіна, графічна дизайнерка, каліграф
- Віталіна Лопухіна, графічна дизайнерка, каліграф
- Ольга Жук, арт- директорка Національного Центру Олександра Довженка
- Олександр Ком’яхов, ілюстратор
- Стас Букало, графік дизайнер, конструктор книг, The Book Brоthers Atelier
Кароліне Келлер, керівниця програмного відділу видавництва «Seemann Verlag»:
«Мені дуже сподобалося, що експерти представляють різні сфери, мають різні компетенції, і водночас ми змогли знайти спільну мову. Серед видань, які ми бачимо в коротких списках, я не бачу жодного посереднього — є ті, які мені подобаються більше чи менше, проте немає жодного, яке я би вважала посереднім. Це гідна добірка, я здивована різноманітністю, ілюстраціями та рівнем технічного виконання»
Юліус Відеман, головний редактор видавництва «Taschen»:
«В усьому світі конкурси дизайну та оцінювання книжок відбувається за дуже схожими критеріями. Сьогодні було відчутно, що й всередині нашої команди всі ми думали в одному напрямку. Мій номер один збігається з виданням, що здобуло Гран-прі згідно з одноголосним рішенням журі, а всі обрані видання безумовно заслуговують на презентацію України в світі».
Павло Гудімов, артменеджер, куратор:
«Цьогоріч нових книжок у сфері візуальної книги на порядк менше, ніж торік. Серед переможців результат — високочікуваний, але приємний. Студія Аґрафка відовідає часу, і тут не можна сказати, чи це просто хороший дизайн, хороші ілюстрації чи хороший друк — це синтетичний проект, це усі ці аспекти грамотно продумані. Це продукт світового рівня. Решта видань, на жаль, програють: хтось бере своєю оргінальністю, хтось матеріальною конструкцією, хтось ілюстраціями. Очевидним є також і те, що видавці живуть в нинішніх економічних реаліях».
Графічні дизайнерки Вікторія та Віталіна Лопухіни:
«Очевидна тенденція, що якісні книжки у нас зроблені однією людиною, проте ця тенденція не дуже хороша. Вона свідчить або про невміння працювати в команді, або про те, що видавцеві бракує бюджету. Перемога була досить очікуваною, і поки можна констатувати, що для «Аґрафки» нема вагомої конкуренції. Проте були й досить цікваві відкриття.»
Микола Ковальчук:
«Хороший, цілісний дизайн книжки далеко не завжди затратний по часу та коштах. Просто він передбачає кілька важливіших пріоритетів, аніж «швидко» і «дешево». Чимало видань, які увійшли до короткого списку конкурсу, це дуже добре демонструють. Видання, яке отримало ґран-прі, доводить це найпереконливіше: тут дизайн покладено в саму основу книжки — в оповідь».