Курс лекцій з історії українського театру «Український театр: від кози до постдрами»Лабораторії

Курс лекцій з історії українського театру «Український театр: від кози до постдрами»

«Український театр: від кози до постдрами» – це авторський курс з 9 лекцій театрознавиці та докторки мистецтвознавства Ганни Веселовської.
Що ми знаємо про український театр? Театр, перш за все, – досвід. Театр оперує досвідом, як категорією та існує за рахунок передачі досвіду від майстра до учня. Неперервність цього процесу формує школу, культуру, традицію. Озираючись на нашу історію, складно не помітити, що саме з цим у нас проблеми. Адже історія української культури (а по тому і театру) це історія заборон та тривкої німоти, що переривалася яскравими спалахами та естетичними революціями. І для того, аби зрозуміти де ми зараз і чому ми тут, конче необхідно встановити чи (відновити) тяглість у своєму розумінні історичних процесів у театрі. Саме тому ми вирішили запустити освітній курс «Український театр: від кози до постдрами»

Реальність така, що з одного боку, наш театр майже відсутній на сучасній світовій мапі оригінальних сценічних естетик та змістів. З іншого – регулярні аншлаги та стоячі овації у столичних та периферійних театрах.  З цього протиріччя постає багато питань. Чому так? Як встановити баланс у нерелевантності естетичної незрілості театру (чи ні?) та екстатичністю народної любові? Чому ми «випадаємо» із сучасного контексту?  Ми провінціали? Це погано? Чи, можливо, ми просто маємо свій еволюційний шлях, не пройшовши певні етапи якого, ми не можемо надолужити прогалини своєї,  не лише сценічної, але й глядацької культур?  Як уникнути мавпування та формальності у відтворенні естетичних прийомів сучасного європейського театру за умов інформаційної прозорості та глобалізації інформаційного поля?

Наша мета – деміфологізація та системний аналіз наших знань та уявлень про феномен українського театру. Ми хочемо продемонструвати розлогу процесуальність розвитку нашої театральної культури в історичній перспективі.

Під час курсу лекцій «Український театр: від кози до постдрами» ми спробували пов’язати явища та особистості з історичним контекстом, який передував їх виникненню та виявленню у той чи інший спосіб; поновити причинно-наслідковий зв’язок та спробувати розвинути критичність мислення та об’єктивність у формуванні суджень щодо наших «зрад» і «перемог».

Ганна Веселовська

 

Ганна Веселовська – українська театрознавиця, театральна критикиня, докторка мистецтвознавства, професорка, керівниця напряму експертно-аналітичної діяльності Національної спілки театральних діячів України. Авторка навчального посібника «Дванадцять вистав Леся Курбаса»  (2005), монографії «Театральні перехрестя Києва 1900–1910-х рр. Київський театральний модернізм (2007), монографії «Український театральний авангард» (2010), навчального посібника «Сучасне театральне мистецтво» (2014), фундаментального дослідження «Національний академічний український драматичний театр імені Марії Заньковецької. Час і долі» (2016), монографії «Театр Миколи Садовського (1907–1920)» (2018). Авторка понад 190 наукових праць у фахових збірниках та часописах українською, російською, словацькою, польською, німецькою та англійською мовами. Більше 100 статей Ганни Веселовської, присвячених поточному театральному процесу  надруковані у газетах «Дзеркало тижня», «День», «Столичные новости», «Киевский телеграф», «Наше слово» (Польща); журналах «Український театр», «Кіно-Театр», «Просценіум», «Театрально-концертний Київ», «Teatr» (Польща) та ін.

   

Партнер проектуНаціональна спілка театральних діячів України.

Проєкти