Соломон Нікрітін. Подорож навколо світу (1918–1920)Освітнє

Соломон Нікрітін. Подорож навколо світу (1918–1920)

Соломон Нікрітін — єврейський художник-авангардист родом з Чернігова. В історії мистецтва відомий своїм живописом, монументальними розписами, агітаційним оздобленням площ Києва та Москви, театральних сцен, а особливо — філософією та методами «проекціонізму»*.

З Києвом Нікрітіна пов’язують роки навчання та ранній період творчості. Тут він здобував освіту в Київському художньому училищі в студії Мурашка, а також відвідував майстерні Олександри Екстер. Після кількох років у Москві, художник повертається в Київ та працює впродовж буремних 1917–1920 років. Він підтримує революцію, активно вивчає роботи Пікассо, Матіса та Сезана, намагається досягти сполучення звуків та образів, бере участь у житті Єврейської Культур-Ліги (організація займалася популяризацією єврейської культури та просвітництвом).  Водночас Нікрітін багато думає над новим живописним напрямом, який мав би виховувати не майстра з виготовлення утилітарних речей, а нового носія й творця культури.

Саме до цього періоду пошуків та становлення й належить робота «Подорож навколо світу», яка зберігається в колекції Мистецького арсеналу. Картина написана на майже квадратній дерев’яній дошці олійними фарбами. Приблизно по центру на помаранчево-охристому тлі в повний зріст зображено дві фігури. Чоловік з довгою темною бородою та вусами правою рукою обіймає жінку, а лівою — тримає блакитний глобус із червоним прапорцем вгорі, символом перемоги революції. Обличчя жінки звернене до глядача, а її коротке каштанове волосся немов розвівається від вітру.

«Подорож навколо світу» Соломона Нікрітіна

Фігури «подорожують» на маленькому, зовсім непропорційному, відносно них самих, авто, гарно прочитується рух зліва направо. Від того, що пара наче присіла зверху машини, створюється враження гротеску: поєднання реального й фантастичного. Як і в творчості багатьох єврейських митців того часу, картина Нікрітіна вирізняється дуже характерним поєднанням авангардних прийомів й увагою до повсякденних деталей (часто взятих із побуту єврейських містечок-штетлів). А наївність малюнку змушує згадати ще одного знаменитого учасника Культур-Ліги — Марка Шагала. Обличчя героїв позначені лише кількома лініями, кольорова гама доволі стримана, у ній переважають теплі відтінки. Художник не прописує пейзаж, не дає натяків, в яку пору року, доби та де перебувають мандрівники.

Анімована студією анімації Pause to Play «Подорож навколо світу» Соломона Нікрітіна.
Створено в межах проєкту «Жива колекція»

Між назвою роботи, сферою глобусу та заокругленою лінією горизонту можна побачити дещо спільне — мотив кругу, сфери. Цікаво, що в щоденниках Нікрітіна ми натрапляємо на багато роздумів про зв’язок форми, гармонії, чисел та звуків; його власних неологізмів на кшталт «кругорадость», «круготворчество», «кругознание», а також креслення, в яких художник аналізує рух людського тіла, вписавши його в коло, подібно до Леонардо да Вінчі.

Соломон Нікрітін, як і багато інших художників авангарду, був розкритикований владою, але, на щастя, залишися живим. Хоч Нікрітін і перестав демонструвати свої творчі експерименти публічно, він не відмовився від пошуків. Художник займався викладацькою діяльністю, втілив свої задуми в проєктуванні. Нікрітін був сержантом авіаційно-технічної частини в Другій світовій війні, помер у 1965 р.

*Проекціонізм — живописний напрям у рамках авангарду, розроблений Соломоном Нікрітіним на противагу конструктивізму. В основі — сполучення досягнень науки та мистецтва. Художник-проекціоніст подібний ренесансному досліднику-експериментатору. На кілька років цей ідеал Нікрітіну вдалося втілити у своєму аналітичному кабінеті в Музеї живописної культури в Москві.

Проєкти