Відбиток. Українська друкована графіка ХХ-ХХІ столітьВиставки

Відбиток. Українська друкована графіка ХХ-ХХІ століть

Відбиток. Українська друкована графіка ХХ-ХХІ століть
Мистецький Арсенал
вул. Лаврська, 10-12
Київ, Київська область 01010

Проєкт мав відкритися в Мистецькому арсеналі ще в березні, а згодом і в червні, але поширення COVID-19 та продовження карантину завадило цьому — виставку довелося двічі демонтувати та переміщати всі роботи до фондосховищ Арсеналу. Під час карантину ми підготували відвідувачів до виставки — опублікували відео із сучасних графічних майстерень про різні техніки, а також дороговказ  для майбутніх відвідувачів.

3 липня 2020 року Мистецький арсенал все ж відкрив довгоочікувану виставку «Відбиток. Українська друкована графіка ХХ-ХХІ століть».

Протягом ХХ століття українська друкована графіка зазнала чи не найбільших трансформацій за свою історію. Зв’язок української графіки із європейськими традиціями прослідковуються ще від ренесансних та барокових гравюр українських стародруків. Активне паломництво українських митців закордон у першій третині XX століття сприяло збагаченню національних художніх традицій та формуванню власного стилю із рисами модерну та авангарду. У часи «залізної завіси», попри всі заборони у пам’яті поколінь, жила традиція авангарду, а утилітарна функція й можливість допомогли графіці зазнати найменш руйнівного впливу радянської цензури. Незалежність України відкрила шлях постмодерністським світовим інтенціям, і український естамп знову знайшов своє місце у глобальному світовому мистецтві. 

Графіка давно не є суто «академічним» медіумом. Сьогодні друкована графіка може як залишатися «мономистецтвом», так і переплітатися, інтегруватися в інші медіа, щоразу демонструючи свої необмежені можливості. 

Цей проєкт — про естамп. У друкованій графіці малюнок — перший етап створення художнього твору, наступними є перенесення малюнку на кліше, процес його обробки та друк. Кожний з етапів може давати як очікувані, так і несподівані ефекти. У час над’якісних технологій створення та розмноження зображення виникає питання доцільності подібного аналогового методу створення відбитку. По-перше, саме техніки ручного друку дають ту текстуру та ефекти, на яку машина не здатна. По-друге, митець, який обирає printmaking як спосіб самовираження, має жагу до складного процесу створення роботи. 

Проєкт пропонує подивитися, як у вузлових точках українського мистецтва відбувалася трансформація естампу та якими були взаємозв’язки різних поколінь художників, явищ і тенденцій — від початку ХХ століття і до сьогодення. Експозиція, утім, побудована не лінійно. Роботи визнаних метрів української графіки з музейного фонду показані разом із творами відомих сучасних художників. Проєкти молодих митців  інтегруються в кожний з трьох тематичних блоків експозиції, демонструючи єдине змістовне поле. 

Перший блок присвячений графіці часів незалежної України та початку ХХ століття. Тут можна простежити, як мистецтво графіки реагувало на часи суспільних тектонічних змін та завдяки «сусідству» творів двох періодів поглянути на історію естампу. Другий блок демонструє, як і чому друкованій графіці вдалося не лише вижити в умовах ізольованості й цензури радянського періоду, а й розвиватися. У третьому блоці порушуються питання людської екзистенції та позачасовості.

Хоч експозиція не акцентує на «школах», або конкретних стилях та напрямах, вона представляє всі головні осередки друкованої графіки в Україні — Київ, Харків, Львів, Одесу, а також феномени українського естампу останніх ста років. 

Ірина Боровець, співкураторка виставки

«Виставка «Відбиток. Українська друкована графіка ХХ-ХХІ століть» є фактично проєктом-блокбастером, адже аналогів подібної виставки, яка б присвячувалася гравюрі, в Україні ще не було. Сьогодні друкована графіка в Україні досить бурхливо розвивається. Ми маємо цілі генерації сучасних митців, які працюють у цьому медіумі й досягають приголомшливих результатів. Але для того, щоб зрозуміти сучасні процеси, потрібно поглянути на історію української гравюри принаймні за останні сто років, відколи вона остаточно вийшла з тіні книги або журналу й стала самодостатньою в усіх сенсах. Проєкт «Відбиток» і має на меті показати існування безперервної лінії трансформації української гравюри через традиції та новаторство, виявити взаємозв’язки та перетинання певних мистецьких процесів різних періодів.
Ми показуємо близько 500 графічних творів 128 авторів, починаючи з початку 20 століття і до сьогодення. Безперечно, це далеко не вичерпний перелік художників-графіків, але це радше зріз, демонстрація того чи іншого явища, періоду»

Катерина Підгайна, співкураторка виставки

«З точки зору процесу, технік й технологій виконання, графіка – найконсервативніший вид візуального мистецтва. Але, як на мене, сьогодні процес створення графічного твору є самим по собі мистецтвом у час сучасних можливостей і технологій створення та розповсюдження зображення. Крім того, все більше художників роблять унікальні, не тиражовані, графічні твори, у такий спосіб виводячи графіку з-під маркування «бюджетне мистецтво» та сприяючи новому витку у розвитку друкованої графіки. Саме еволюція та трансформація графіки підштовхнула нас на реалізацію цього проєкту.
Тематично експозиція виставки поділятиметься на три блоки. Ми намагалися відійти від хронологічного трактування історії розвитку української друкованої графіки, тому роботи старших сучасних художників, а також зовсім молодих, будуть інтегровані в кожний з блоків, демонструючи єдине змістовне поле для попередніх та сьогоднішнього поколінь»

Команда

  • Кураторки
    Ірина Боровець
    Катерина Підгайна

    Координація проєкту
    Катерина Тихоненко

    Організаційний супровід
    Олеся Островська-Люта
    Юлія Ваганова
    Мар’ян Манько
    Володимир Бабюк

    Дорадництво
    Юлія Ваганова
    Соломія Савчук

    Наукові консультанти
    Ольга Лагутенко
    Олександр Соловйов

    Музейний супровід
    Вікторія Величко
    Ігор Оксаметний

    Артдиректорка
    Лєра Гуєвська

    Графічний дизайн
    Алла Сорочан

    Технічний директор
    Сергій Діптан

    Технічна підтримка
    Сергій Носачов
    Андрій Касперський
    Роман Гончаренко
    Віталій Терновий
    Петро Тарнавський

    Освітня програма
    Ольга Ольховська
    Катерина Макарова
    Світлана Цуркан

    Переклад текстів для експозиції
    Катерина Онопрієнко

    Редагування
    Дмитро Козак
    Анастасія Яблонська
    Катерина Тихоненко

    Переклад інформаційних матеріалів
    Ірина Білан
    Леся Лук’янець

    Коректура
    Таня Родіонова
    Ірина Білан

  • Продюсування публічних комунікацій
    Тетяна Пушнова

    Координація публічних комунікацій
    Олександра Гаврилюк

    Соціальні мережі
    Дарія Жданова
    Олександра Гаврилюк
    Тетяна Пушнова

    Автор відеоматеріалів
    Олександр Попенко

    Координація роботи з партнерами та відвідувачами
    Юлія Коломак
    Тетяна Потеруха
    Марія Громова
    Євгенія Павлова

    Координація друку
    Aнна Зателепа
    Інна Бондар

    Монтажна група
    Олександр Бутенко
    Віталій Грушко
    Ігор Троценко
    Юрій Мельничук
    Дмитро Гашинов

    Юридичний супровід
    Юлія Розенко
    Олександр Тимчук

    Бухгалтерський супровід
    Жанна Белец
    Марина Зотова
    Лариса Кульчицька
    Тамара Кондратенко

    Грантовий супровід
    Ірина Білан

    Адміністративний супровід
    Наталія Шрамко
    Олена Шевченко

  • За підтримки VISA

    Партнери
    Відкрита майстерня шовкографії (ОМШ)
    Zinteco
    Універсальна клініка «Оберіг»
    Пластікс
    Кунсттранс-Київ
    Мережа Готелів «Premier»
    Дизайн-готель 11 Mirrors
    Мережа апарт-готелів Senator
    Globe Runner Hotel & Hostel
    Квитки онлайн kontramarka.ua
    Особливі подяки інституціям
    Національному художньому музею України
    Музею книги і друкарства України (Київ)
    Музею історії міста Києва
    Дирекції виставок Національної Спілки Художників України
    Національному музею у Львові імені Андрея Шептицького
    Львівській національній картинній галереї мистецтв імені Бориса Возницького
    Харківському художньому музею
    Одеському художньому музею
    Музею сучасного мистецтва Одеси
    Одеському літературному музею
    Одеському музею західного та східного мистецтва
    Національному заповіднику «Замки Тернопілля»
    Музею Шереметьєвих
    Аукціонному дому «Дукат»
    Арт-центру Павла Гудімова «Я Галерея»
    Галереї «Яна»
    Бібліотеці українського мистецтва
    Колекціонерам
    Abramovych Foundation
    Stedley Art Foundation
    Тетяні та Борису Гриньовим
    Олександру Дмитренку
    Катерині Лебедєвій
    Олегу Сегіну
    та родинам художників

Партнери


Архів