Олена Турянська. Агапе. Абсолютна любов
Мова, якою ми говоримо про війну, вимушено є мовою нестачі, екзистенційних проваль. Спершу ми шукали точні слова, та їх завжди було мізерно мало для складного, для неосяжного горя. А потім здавалося, що їх аж надто багато — однакових і змарнілих. Слова любові, слова, якими ми поділяємо біль. Тому і вчимося помічати в мові невимовне, говорити з увагою до тиші й інтонувати ту порожнечу, в якій може проявитися потрібний нам сенс. На просвіт, крізь діри й пустки — вловлювати важливі історії, що вислизають із майбутніх архівів і музеїв.
Цією виставкою художниця Олена Турянська дає нам опертя для роздумів про важливе питання, до якого неодмінно приходиш під час війни:
Як не дати зникнути собі як людині під тиском трагічних обставин?
Проєкт органічно проростає з її попередньої мистецької практики. Він розвиває характерні для її творчості теми пам’яті, взаємозв’язку простору й часу, пошуку рівноваги між зовнішнім і внутрішнім, — і водночас говорить про новий досвід останніх років, що його можна окреслити як (спів)переживання Історії.
Художниця вибудовує цілісний простір, де її власна пам’ять, спогади знайомих людей та їхній спосіб фіксації історій/історії складаються в розповідь. Вона передає сьогоднішній стан — страх, втому, втрату, травму — і зрештою віднайдення в собі сили жити й не забувати.
«Помирають люди, а не любов» — одне з головних послань проєкту.
У ньому йдеться про важливість цілісності історії, традиції, взаємозв’язків і водночас — себе, про відлуння особистісного в універсальному й навпаки.
Поняття ага́пе, що дало назву виставці, у давньогрецьких філософів позначає найвищу форму любові — безумовну та всеохопну, ширшу за персональну. Таку, яка радше втілюється як вольова, виникає не через раціональне оцінювання й надає цінності іншому через турботу про нього.
Етос, що пронизує цю форму любові й творчість Олени Турянської — це культура дару, тонке розуміння та оберігання вразливості кожного, чутливість до зникомого й відданість діалогу. Тому в певному сенсі ця виставка набуває форми «відкритої монографії», до формування якої мисткиня залучає важливих для неї авторів. Це — радше розмова чи «текст у процесі», ніж закарбований літопис людини і суспільства у війні.
Проєкт складається з робіт, створених переважно у 2023–2024 роках. Турянська вишивала, клеїла, різала й витинала під час і поміж повітряних тривог, із думками про друзів та знайомих на фронті й поблизу нього. Тому всі роботи пронизані дуже особистими переживаннями.
Кураторський текст до виставки «Олена Турянська. Агапе. Абсолютна любов»
Світло і його драматургія так само важливі для формування простору й сенсу, як і реальні речі: тіні промовисті, вони розкривають підтексти, яких не видно при прямому світлі. Художниця весь час наче балансує між життям і небуттям. Вона перетворює намацальне, живе й тактильне на знаки, тіні й шрами, а потім повертається до реальності в знайдених об’єктах, що несуть на собі очевидні відбитки часу. Саме ця мистецька оптика «колообертів» відображає щемкість любові, гостре відчуття можливості втрати того, що любиш. Це відчуття об’єднує кожну людину з іншими й підсвічує наше прагнення любити більше.
Турянська почала свій мистецький шлях у 1990-х із створення ікон на склі, а стала знаною завдяки переосмисленню витинанки. Тому вона добре знається на прозорості, тонкості й крихкості матеріалу. У цьому проєкті поруч із традиційними графічними матеріалами художниця використовує й немистецькі — будівельні (склошпалери, гумову фарбу тощо), пов’язані зі ще одним її фахом — дизайнерки інтер’єрів. Міцність матеріалів контрастує з непевністю пам’яті й спогадів, але вони буквально пов’язані з поняттями «відбудови» і «відновлення». Турянська продовжує життя буденних речей, що несуть у собі відбитки тілесності, реальної фізичної присутності, й перетворює їх на «оречевлену» поезію.
Формально твори Турянської є абстрагуванням різних рівнів — і пейзаж, що втрачає деталі в динаміці руху та зводиться до геометричних форм, і балістичні малюнки-схеми, й відбитки столу з майстерні. Реальність у цьому плинному стані постає тим, що в глибині нас, — сном, пам’яттю, видужуванням, поверненням до життя, пригадуванням. Ця реальність особистого розчиняється в потоці Історії, даючи сили жити у війні. Разом з тим це й досвід складання власної самості, власної історії як частини великої спільної Історії, де все взаємопов’язано.
Відвідати виставку можна буде з 24 жовтня 2024 до 2 лютого 2025 року.
Графік роботи: середа-неділя, з 12:00 до 19:00 (каса працює до 18:30).
❗ Ми турбуємося про безпеку кожного, тому в разі оголошення повітряної тривоги виставка зачиняється. На цей час ви можете пройти в найближче укриття. Виставка почне працювати після закінчення повітряної тривоги.
Команда
Кураторки проєкту
Оксана Баршинова
Ольга ЖукМенеджерка проєкту
Олена КриворучкоДорадництво
Наташа ЧичасоваТехнічний директор
Сергій ДіптанТехнічний супровід
Ріма Абдалла
Віктор Власюк
Роман Гончаренко
Андрій Касперський
Сергій Свищук
Юрій ХоменкоМонтажна команда
Олександр Бутенко
Дмитро Гашинов
Олег Гашинов
Віталій Грушко
Петро Тарнавський
Віталій Терновий
Ігор ТроценкоГрафічний дизайн
Валерія Гуєвська
Костянтин МарценківськийЛітературне редагування текстів
Олександр СтукалоПереклад текстів
Андрій МирошниченкоОсвітня програма
Ганна Клименко
Ліана Комарденко
Софія СтрілецьПублічні комунікації
Софія Бєла
Оксана МацюкОльга Крижановська
Ольга ДуденкоФото та відео
Олександр ПопенкоКоординація друку
Ірина Фесенко
Інна ЦаренкоЮридичний супровід
Анна Кучерук
Андрій КондзерськийФінансовий супровід
Жанна Белец
Сергій Войтенко
Яна Волошинова
Вікторія Дмитрук
Лариса Кульчицька
Аліна Москаленко
Світлана ТележинецькаПублічні закупівлі
Анастасія Петренко
Ганна СофіщенкоРобота з відвідувачами
Тетяна Потеруха
Марина Аскурава
Питання безпеки
Сергій СулімаОсоблива подяка
Андрій Артим
Олександра Кісель
Наталка Козак
Анна Костирко
Володимир Костирко
Олександра Кущенко
Тарас Олещук
Олена Онуфрів
Тарас Онуфрів
Олег Пеленичка
Євген Равський
Олена Рожок
Таня Родіонова
Остап Сливінський
Оксана Стоміна
Віта Сусак
Марія Цимбаліста
Богдан Шумилович