Анна Звягінцева. Світлячок
На порожньому аркуші паперу зʼявляється перша лінія — тонка й несмілива. Може, вона перетвориться на стовбур великого дерева, обличчя близької людини чи будиночок із круглим вікном — а може, залишиться слідом на папері. Напівпрозорі думки чіткішають і відчиняють, здавалося б, назавжди зачинені двері. Малювання стає їхнім вираженням і спробою досліджувати реальність — але не сліпим відображенням довколишнього світу. Філософ Жан-Люк Нансі пише про це у книзі «Задоволення від малювання» (Le Plaisir au dessin): «Малювати — значить наближатися до того, що віддаляється. Це не про відтворення видимого, а про оприявнення того, чого інакше б не існувало». Практика Анни Звягінцевої зосереджена на пошуку найдрібніших життєвих рухів. Художниця вихоплює їх із потоку життя й обертає на замальовки у блокноті. Тут вони посідають свої місця, вкладаючись у послідовну лінію оповіді й упевнено показуючи, що все довкола має сенс.
Анна Звягінцева — художниця тонкої уважності. Її погляд дбайливо фіксує мінливу красу реальності й буденності: відблиски світла на стінах Софії Київської, розмитий пейзаж у брудному вікні, коливання фіранки, каракулі розписаної кулькової ручки, стежки на снігу, тепло випадкового доторку. Робота над твором починається з рисунку — швидкої замальовки з натури, першої думки, що набуває візуальної форми чи викарбовується в слова. Такий спосіб мислення дозволяє створювати послідовну практику, де образи із записників мандрують у її роботах й творять цілісний світ художниці. Анна Звягінцева використовує різні матеріали і медіа — від металу й паперу до фотографії й живопису. Всі її роботи — рухомі й легкі, такі що здатні зникнути будь-якої миті.
Вона постійно веде діалог із власним сумнівом: митець має бути лінзою, що просто відображає зовнішній світ, чи розповідати свою історію? Усвідомлення власної присутності, формули «я у своїх роботах», стало важливим етапом творчості Анни Звягінцевої. Однак незмінним завжди залишалось одне: довіра до своїх відчуттів, що ставали поштовхом до подальших роздумів. «Відчуття — це важливе для мене слово й поняття. Відчуття та думка для мене важливіші за саму реакцію, дію й результат. Відчуття — основа, база, що допомагає реагувати та діяти», — каже Анна.
Відчуття вразливості виразно оприявнилось у її роботах після початку російсько-української війни (2014). Зібрані з металевої арматури сюжети мирного життя осипаються на очах у глядача, підкреслюючи свою крихкість. Тоді ж зʼявляється наскрізний образ фіранки — зі знайомої затишної завіси вона перетворюються на примару, що танцює від вітру в порожнечі розбитого вибухом вікна. Під час повномасштабної війни Анна Звягінцева віднаходить нову матеріальність — розчинну, прозору, але дуже живу. Також вона часто звертається до текстилю, що дає відчуття безпеки, хоч і може перетворитися на поховальний саван. Попри близькість смерті, в роботах художниці вчувається здатність до переродження та надія — у вербовій палиці, що має силу прорости і стати деревом, чи у плетінні захисного костюма з кропиви, що допоможе повернутись живим. Своїми роботами Анна Звягінцева показує: війна виявилась неспроможною знищити здатність мріяти і бачити красу.
Поміж невизначеностей війни вона звертається до пошуку внутрішнього світла. Його втілює світлячок, що допомагає долати страх перед дорогою навіть у найтемнішому лісі. Спираючись на це відчуття, художниця повертається до живопису, через який творить пейзажі. Вони занурюють у світ, де співіснують реальне і фантазійне. Вдивляючись у непорушну поверхню полотна, усе більше відчуваєш цей пейзаж знайомим. Всередині виникає несвідоме бажання розпочати подорож, щоб роздивитись його найдрібніші деталі. Ця виставка і є подорож — у тривкий і знайомий світ, де всі вдавані випадковості займають свої місця. Подорож у світ Анни Звягінцевої — художниці, яка спіймала і ніжно тримає світлячка в долонях.
Кураторка проєкту: Наташа Чичасова
Відвідати виставку можна буде з 6 березня до 4 травня 2025 року.
Графік роботи: середа-неділя, з 12:00 до 20:00 (каса працює до 19:30).
❗ Ми турбуємося про безпеку кожного, тому в разі оголошення повітряної тривоги виставка зачиняється. На цей час ви можете пройти в найближче укриття. Виставка почне працювати після закінчення повітряної тривоги.
Команда
Кураторка проєкту
Наташа ЧичасоваМенеджерка проєкту
Анастасія ГараздТехнічний директор
Сергій ДіптанТехнічна менеджерка
Ріма АбдаллаТехнічний супровід
Віктор Власюк
Роман Гончаренко
Андрій Касперський
Сергій Свищук
Юрій ХоменкоМонтажна команда
Олександр Бутенко
Олег Гашинов
Віталій Грушко
Віталій Терновий
Ігор ТроценкоАрхітектурне рішення
Валерія ГуєвськаГрафічний дизайн
Анна ГарнагаЛітературне редагування текстів
Олександр СтукалоПереклад текстів
Таня Родіонова
Бурштина ТерещенкоОсвітня програма
Анна Алєксєєва
Поліна БухарінаГанна Клименко
Ліана КомарденкоПублічні комунікації
Софія Бєла
Ольга Дуденко
Ольга Крижановська
Оксана МацюкФото та відео
Олександр Попенко
Володимир ЧеппельКоординація друку
Ірина Фесенко
Інна ЦаренкоЮридичний супровід
Леся Бичкова
Анна Кучерук
Андрій КондзерськийФінансовий супровід
Жанна Белец
Сергій Войтенко
Яна Волошинова
Вікторія Дмитрук
Лариса Кульчицька
Аліна МоскаленкоПублічні закупівлі
Анастасія Петренко
Ганна СофіщенкоРобота з відвідувачами
Тетяна Потеруха
Марина Аскурава
Питання безпеки
Сергій СулімаВиставка організовується у співпраці з ГО «Спільнота Мистецького арсеналу».