Бельгійський інноваційний VR-театр CREW у Мистецькому арсеналі
Яким буде театр майбутнього? Сьогодні, в digital-епоху театр перетворюється на один із майданчиків для випробовування креативних можливостей сучасних технологій, розробляються футуристичні системи, де поєднуються нові медіа і художні концепції. І мова не лише про те, що можуть запропонувати віртуальні технології театру, а що перформативна практика може запропонувати для індустрії нових технологій.
Театральна лабораторія Мистецького арсеналу Другий поверх запрошує 23-го, 24-го та 25-го березня на презентацію бельгійського експериментального колективу СREW, що створює художню реальність на межі театру, науки та нових медіа.
Чи можна фізично прогулятися у минулому або майбутньому? Чи можна потрапити у реальність якої насправді не існує? Чи може митець трансформувати реальність глядача і помістити його всередину образу? Цей новий досвід перенесення глядача всередину реальності фільму/вистави і є темою над якою працює творча команда CREW. За допомогою авторської розробки, що складається з окулярів віртуальної реальності, трекерів і навушників ми можемо досліджувати інший час, інші світи і реальності, знаходячись при цьому у фізичному русі.
У Мистецькому арсеналі CREW презентують декілька своїх розробок − конфігурацію C.a.p.e. та Hands-On Hamlet.
Засновник колективу Ерік Йоріс разом з Куртом Ванхутом (Kurt Vanhoutte, Університет Антверпину) і науковцями EDM/University of Hasselt почали досліджувати застосування цифрових технологій в імерсивному театрі. В результаті цієї кооперації була розроблена нова конфігурація C.a.p.e./Computer Assisted Personal Environment. Прем’єра цієї розробки, що радикально змінила взаємодію глядача/учасника з дійством, відбулася на виставці World Expo у Шанхаї 2010-го року.
У проекті Hands-On Hamlet СREW продовжує експерементувати з мистецькою стороною імерсивних технологій. Амбіції проекту полягають у тому, щоб створити оригінальний візуальний медіум не схожий на кіно або комп’ютерну гру. На думку творців, Гамлет є першим «думаючим» протагоністом на сцені. Його активний погляд на довколишній світ дає поштовх для «гри». Глядач у цьому процесі може бути у ролі свідка, а може відчути середовище зсередини або стати протагоністом.
Також художній керівник колективу Ерік Йоріс і креативний директор Валері де Смедт прочитають лекції про світоглядні трансформації, які відбуваються завдяки новим технологіям та про міждисциплінарний підхід у дослідженні нового середовища в якому живе сучасна людина.
Вистава Terra Nova by CREW © Eric Joris
CREW − бельгійська творча група заснована 1991-го року в Брюселі Еріком Йорісом (Eric Joris). СREW створює перформативні проекти на перетині науки, live art і перфомансу. В імерсивних виставах СREW глядач завжди перебуває в середині дійства, випробовуючи інноваційний потенціал інтерактивних технологій. CREW є творчим партнером в мультидисциплінарному дослідницькому консорціумі Dreamspace (фінансується ЄС), що розробляє нові засоби для поєднання живого дійства, відео і комп’ютерних технологій у реальному часі. Компанія експерементує в сфері імерсивного театру і змішаної реальності (mixed-reality) і була першою, що поєднала 360°Omni Directional Video(ODV) and Head-mounted display (HMD) для створення альтернативної реальності.
2000-го року CREW створили перформативне, автоматизоване віртуальне середовище Cave. Натхненником проекту став робочий сцени Пол Антипов (Paul Antipoff). Пол був повністю паралізований внаслідок нещасного випадку. Симбіоз з технологіями зробив можливим його самостійне функціонування у реальності. В імерсії Cave Антипов міг малювати і взаємодіяти з віртуальним актором і глядачами.
Досвід, що пропонує CREW, відрізняється від звичних віртуальних імерсій, що базуються на стабільній позиції глядача. Він переживає віртуальну реальність через своє власне тіло, рухається, ходить, біжить. Таке ігрове співвідношення реального часу і записаного матеріалу перетворює глядача в справжнього протагоніста проекту.
СREW неодноразово презентували свої унікальні розробки з використанням гібридних мистецьких форм в найрізноманітніших просторах: на фестивалях перформативного мистецтва, візуального мистецтва, великих масових заходах і наукових конференціях. Цей колектив об’їздив майже всі континенти, включаючи Європу, Китай, Канаду і США. Цього року на запрошення кураторки Театральної Лабораторії Мистецького арсеналу Другий поверх Ольги Данилюк творчий колектив вперше відвідає Україну. Візит СREW став можливим завдяки підтримці Посольства Бельгії в Україні, Провінції Фландрії та Благодійного Фонду Бориса Ложкіна.
Розклад подій:
23 березня 2018:
18.00-19.30 − лекція засновника колективу CREW Еріка Йоріса:
«Чому мистецтво, наука і критичне мислення є необхідними для інновацій в сучасному цифровому світі».
24 березня 2018:
10.00-12.00 – «C.a.p.e.»,
10.00-12.00 – «Hands-On Hamlet»,
13.00-17.00 – «C.a.p.e»,
13.00-17.00 – «Hands-On Hamlet»,
17.00-18.00 Лекція Валері де Смедт:
«Альтернативна Реальність (AltR). Сучасні концепції».
25 березня 2018:
10.00-18.00 – «Hands-On Hamlet»,
10.00-18.00 – «C.a.p.e.».
Досвід/експеримент «Hands-On Hamlet» – демонстрація фрагментів роботи над п′єсою «Гамлет» Вільяма Шекспіра у віртуальній реальності. Команда продемонструє два підходи до інтерпретації тексту та можливості застосування VR у роботі з театральним текстом.
C.a.p.e. (Computer Assisted Personal Environment) – новий досвід перенесення глядача всередину реальності фільму/вистави. За допомогою авторської розробки, що складається з окулярів віртуальної реальності, трекерів і навушників імерсанти опиняються в “самому серці” образу.
∗ Час імерсії становить близько 20 хвилин
Квитки:
Лекція – 60 грн (за вхідним квитком Мистецького Арсеналу)
Імерсія – 200 грн
Придбати квитки можна лише онлайн за посиланнями
«C.a.p.e.»: HTTPS://GOO.GL/ZCWWHH
«Hands-On Hamlet»: HTTPS://GOO.GL/VXXMEF
Контактна інформація:
Ольга Данилюк, кураторка Театральної Лабораторіїї Мистецького Арсеналу “Другий поверх”, [email protected]
Анастасія Гайшенець, менеджерка Театральної Лабораторії Мистецького Арсеналу “Другий поверх”, [email protected]