#АрсеналСвітла: грандіозний проєкт, що змінює всеПро Нас

#АрсеналСвітла: грандіозний проєкт, що змінює все

Заступниця директорки Мистецького арсеналу з виставкової та музейної діяльності Юлія Ваганова розповідає про реновацію системи освітлення і те, як вона може змінити весь Арсенал.

2016 – рік, коли почався проєкт #АрсеналСвітла. Саме в цей рік я почала працювати в Мистецькому арсеналі. Пам’ятаю, як була вражена тим, що такий потужний музей, як Арсенал, не має власної системи світла – освітлення для всіх проєктів і виставок Мистецький арсенал й досі орендує. 

Що зараз ми ще досі бачимо в цих красивих залах: великі потужні і досить незграбні світильники, які, до того ж «жеруть» багато енергії; ферми для орендованого освітлення, які заважають візуальному сприйняттю аркових залів, і дроти, дроти, дроти.

Простір Мистецького арсеналу є неймовірно надихаючим і, водночас, домінуючим – куратори наших мистецьких проєктів мають неабиякі труднощі з подоланням цієї домінації в своїх проєктах. До всього, у цьому класному просторі, де є велика анфілада, харизматичні склепіння та колонади, постійно впадає в око інсталяція із дротами. Безперечно, що вони всі дуже потрібні: силовий кабель, протипожежний кабель, кабель охорони, кабель з електрикою… Але ці кабелі знаходяться прямо посередині залу в полі зору відвідувачів.

Звісно, так не було задумано в Мистецькому арсеналі і саме тому ми і почали цей складний, дорогий, але такий необхідний цьому музею і пам’ятці архітектури проєкт #АрсеналСвітла

Для чого потрібен #АрсеналСвітла?

Основних причин дві і невідомо, яка з них важливіша.

Перша – це захист робіт. Частина робіт, особливо старі мистецькі твори, потребують спеціального освітлення. Вони руйнуються від сонячного випромінювання. У деяких музеях навіть можна побачити роботи, які спеціально закриті тканиною, для того, щоб вони не вигорали на денному світлі. Що робить штучне професійне музейне світло?Якщо ми говоримо про сучасні світильники, а це переважно led-світильники, вони мають дуже короткий спектр випромінювання. Тобто лампа розжарювання має широкий спектр, а led-світильники, через те, що вони мають інший принцип побудови (напівпровідниковий перехід і утворення фотона), який може бути обмеженим певним спектром. І цей спектр не має інфрачервоних та ультрафіолетових хвиль. І тому це світло є безпечним для творів мистецтва.

Друга причина в тому, що кожна виставка – це унікальне висловлювання. Ми можемо створювати емоцію не лише завдяки мистецьким роботам, але й режисурі самої виставки. Ми можемо трошки затемнювати, трошки висвітлювати, ми можемо це світло робити динамічним або кольоровим. Для того, щоби надати якийсь додатковий досвід відвідувачу, який буде дивитися цей проєкт. Саме для цього існують дуже різні типи світильників.

Наразі ми розглядаємо чотири типи світильників, які хочемо мати у Мистецькому арсеналі.

  • Світильники, які повністю «заливають» стіну. Це використовується переважно тоді, коли на стіні багато різних творів або фотографія. Такі світильники використовуються, щоби стіна була рівномірно засвічена. Вони називаються Wash Wall.
  • Світильники, які створюють «пляму» на стіні. Таким підсвічуванням ми можемо акцентувати деякі роботи.
  • Світильники, які можуть робити «рамку» і світити виключно на роботу. Цікаво, що один із таких світильників компанія Philips розробила спеціально до завершення реставрації і перевідкриття Rijksmuseum в Амстердамі. Компанія навіть назвала їх на честь цього знаменитого музею – Philips Rijksmuseum spot. Такий світильник має всередині багато різних лінз, він складний технологічно, але дозволяє світити виключно на роботу. І це створює багато можливостей для передання певної емоції, яку хоче передати куратор чи художник.
  • RGB планки – ще один тип світильників для #АрсеналСвітла. Мистецький арсенал має дуже характерні зали зі склепіннями і світло підкреслює красу історичної будівлі. І RGB планки дають нам цю можливість, до того ж вони можуть змінювати колір та інтенсивність світла. Якщо ми говоримо про інтенсивність світла, то всі музейні об’єкти, особливо старі, мають певні стандарти щодо освітлювання. Наприклад, стара графіка може підсвічуватися променем з інтенсивністю десь 40 люксів (прим. – люкс є одиницею вимірювання освітленості), але живопис може підсвічуватись з інтенсивністю в 70 люксів, скульптура – близько 140 люксів. Тож, важливо, щоб і наші світильники мали можливість зменшення чи збільшення яскравості.

Конструкції:

Є ще один аспект роботи з сучасними системами музейного світла – ними можна управляти дистанційно. Зараз же, для того, щоб встановити (увімкнути, вимкнути, налаштувати) ті великі світильники, які є у нас в Арсеналі, кожен раз треба комусь залазити на цю висоту і робити все вручну. Все ускладнюється й тим, що всі світильники в Арсеналі є орендованими, тож і спеціалістів для цих робіт ми запрошуємо ззовні. Сучасні музейні світильники – невеликі, легко чіпляються, легко знімаються. Вони вбудовуються в спеціальну шину (рейку) і потім дуже легко по ній їздять, легко обертаються, легко підсвічують все, що потрібно. Яскравість цього світла, його інтенсивність налаштовуються за допомогою спеціальної програми – це називається протокол DALI (Digital Addressable Lighting Interface), який встановлюється на спеціальний комп’ютер, через який програмується система, включно з тим, коли це світло вимикається і вмикається.

Усі ці світильники не висять у повітрі – вони вішаються або на спеціальні шини (рейки), або на ферми, які теж треба якось закріпити. Мистецький арсенал є національною пам’яткою архітектури і, відповідно, будь-як свердлити стіни чи стелі ми не можемо. Тому спеціально для проєкту #АрсеналСвітла (він не просто про закупівлю лампочок і світильників) були розроблені конструкції, які наче обіймають колони без свердління стін. В подальшому на ці конструкції й кладуться спеціальні ферми, на які потім вішаються безпосередньо світильники. Крім того, у ферми вкладаються всі дроти – щоб вони не висіли в повітрі чи лежали під ногами. Частина шин все ж закріплюється в стіну і для цього ми використовуємо хімічні анкери. Вони є безпечні для реставраційних робіт – Мистецький арсенал отримав експертизу, погодження і дозвіл від Міністерства культури на використання цих хімічних анкерів.

Є ще одна річ, яка є дуже ускладнює проєкт #АрсеналСвітла. Всі колони в Мистецькому арсеналі різні за шириною, тож на кожну колону потрібно зробити унікальний обжим окремого розміру. Всі арки в Мистецькому арсеналі також мають різний радіус, тож і кожна ферма вимірюється і виробляється окремо.

Як довго і скільки коштує:

Проєкт #Арсенал Світла розпочався у 2016 році з дослідження, що можна тут, в Арсеналі зробити зі світлом і яке саме світло Арсеналу потрібно. Це була дуже концептуальна робота – нам важливо було дати цьому простору і цій інституції таке світло, щоб воно підкреслювало історичність архітектури, а не вбивало її. Наступний етап – розробка системи і конструкцій, погодження проєкту і монтажних робіт. Цього року, через три роки після початку, було оголошено тендер на виконання проєкту – на закупівлю світлових систем, на розробку і встановлення конструкцій, комунікацій і світильників. Технічний проєкт був замовлений для Арсеналу компанією Технобуд і став основою для оголошення тендеру. Встановлення ферм, кріплення, дротів, ламп, їх підключення в Мистецькому арсеналі триватиме ще три роки. Площа одного поверху Мистецького арсеналу – 12 тисяч квадратних метрів, отже лише на першому поверсі будуть встановлені кілометри дротів, ферм, лотків… Також проєкт #АрсеналСвітла включає базове освітлення для другого поверху, а також загальну систему звуку – для сцени, для промов, концертів.

Весь проєкт #АрсеналСвітла коштує 93 мільйони гривень – всі ці гроші окремо виділяє держава. Цього року Мистецький арсенал отримав приблизно 15 мільйонів – для старту проєкту: на встановлення ферм і лотків, на розводку електрики першого поверху. До наступного етапу плануємо перейти наступного року – для цього очікуємо, що держава профінансує другий етап проєкту і ми отримаємо, власне, світильники.

Вже встановлені обтяжки колон і змонтовано частину ферм – вони вже в просторі. Щойно ми прокладемо по них дроти, одразу будемо їх використовувати, не чекаючи ще кілька років.