Кінопокази «На межі можливого» 15/11 та 22/11
В рамках виставки «Горизонт подій» Мистецький Арсенал представляє кінопокази «На межі можливого». 15 листопада, вівторок,18:00 – На межі можливого: трансгуманізм. «Сім кроків за обрій» (реж. Фелікс Соболєв, 1968). Фільм представляє Сергій Ксавєров, кінокритик. Кінострічку “Сім кроків за обрій” (1968) Фелікса Соболєва було створено наприкінці ери суспільного оптимізму, під час останньої хвилі віри в побудову комуністичної утопії. Одним з важливих чинників створення “світлого майбутнього” тоді вважалися наукові досягнення в найширшому розумінні. Стрічка є напрочуд точним відбитком свого часу з його беззаперечною вірою в науковий прогрес та безмежні можливості людини. Фільм – це сім нарисів про людей, що мають різноманітні надзвичайні здібності, серед яких феноменальні рахувальні можливості ІгораШелушкова, науковець Володимир Райков, який звільняє творчі здібності людини за допомогою гіпнозу, експерименти із баченням за допомогою шкіри та інші. “Сім кроків за обрій” зазвичай розглядають у контексті суто радянського інтелектуального дискурсу 1960-х. Але не менш цікавим цей фільм видається у контексті ранніх ідей західного трансгуманізму, тобто більш повного використання психічного та інтелектуального потенціалу людини та перевтілення її у таку собі “пост-людину” – або, навіть, і “надлюдину”. Свого часу саме фільми Фелікса Соболєва, серед яких був і “Сім кроків за обрій”, зробили студію “Київнаукфільм” одним з найсучасніших та найпопулярніших кіноцентрів Радянського Союзу. Фільм надано Національним центром Олександра Довженка. 22 листопада, вівторок, 18:00 – Перед невідомістю: чорні діри у кінофантастиці. Лекція-показ. Читає Сергій Ксавєров, кінокритик. Одна з панівних тем фантастики як жанру – зіткнення людини з невідомим, її вихід за межі зрозумілого та намагання осмислити правила функціонування нового для неї світу. Принципи моделювання подібних ситуацій змінювалися з часом. Самі по собі вони були чутливим індикатором домінантних ідей та ідеологій в суспільствах, що їх створювали. До 60-х років XX століття космічна фантастика була історією подолання та лінійного руху людини у напрямку прогресу. Лейтмотивом багатьох фільмів було підкорення сил природи. Термін “чорна діра” з’явився лише в 1964 році, а перша повнометражна стрічка, де цей феномен відіграє важливу роль – тільки в 1979. Хоча фактична поява чорної діри в кіно не співпадає з символічною. Остання відбулася в одному з найвпливовіших фантастичних фільмів всіх часів – “2001: Космічна Одисея” (1968) Стенлі Кубріка. Чорна діра з’явилася у масовій свідомості, коли кінофантастика відійшла від панування ідей прогресу до більшого різноманіття ідеологій. Чорна діра – важливий символ кінофантастики. Цей принципово неприступний для пізнання об’єкт відмічав той горизонт подій, який людина була не в змозі перетнути, Чорна діра як уособлення незбагненого та реакція на неї – від демонізації до надії на нові можливості – і є темою лекції. Покази проходять у кінозалі правого крила. Участь за вхідним квитком (60 грн., пільговий 30 грн.).