Співіснування з темрявою
З жовтня 2022 року Росія розпочала систематичні обстріли об’єктів критичної інфраструктури, що призвели до перебоїв із постачанням електроенергії, води, тепла та зв’язку. Внаслідок обстрілів було запроваджено віялові відключення електроенергії, коли міста й села періодично занурювалися в темряву. Тактика «енергетичного терору» мала спричинити злам «ментальної інфраструктури» країни — підірвати віру у власну силу та можливість перемоги й довіру до влади.
Реагуючи на відключення, держава відкрила в кожній області «пункти незламності», а її громадяни закуповували павербанки, акумулятори та генератори. Застосовані засоби низової організації інфраструктури, що злились у звук генераторів і запах бензину, уподібнили українські міста до міст Сирії, Палестини, Лівану, Кенії, Афганістану, Південної Африки. Крихку інфраструктуру українці підтримували спільними зусиллями, передаючи одне одному імпульси ланцюгами дротів і подовжувачів. У квартирах та кав’ярнях формувались альтернативні «пункти незламності» — точки тяжіння для блукальців у блекаутах.
Мистецтво, що ставило собі за мету рефлексувати суспільні зміни, саме занурилось у темряву, де мусило перевигадати себе як спосіб організації незалежного життєвого світу. Коли придатні для існування площі скорочуються до «пунктів незламності», актуалізується мрія художника Федора Тетянича про автономний життєвий простір, біотехносферу, що може протистояти космічному холоду. З чіткої інженерної конструкції вона переосмислюється як певна соціальна організація. Кав’ярні, сусіди, друзі чи офіси, що підключили генератор і старлінк (чи ще якось розв’язали питання комунікацій), створюють утопічні інфраструктурні вузли. Під’єднання до «нескінченного тіла» комунікацій стало неминучою долею і для об’єктів мистецтва. Саме оприявненню їх стратегій, залежностей, слабкостей у способах співіснування з темрявою в часи тотальної невідомості й присвячено виставку.
Новостворена саморобна інфраструктура приватних «пунктів незламності – біотехносфер» — розповсюдилась неконтрольованими потоками дротів. Блукаючи маршрутом вздовж них, можна було спостерігати за розмаїттям людської діяльності. Десь поміж обіймів проводів із генераторами та павербанками виднілись і окремі художні об’єкти, котрі ніби зібралися гронами довкола емануючих джерел світла чи енергії. Проте яким має бути мистецтво, щоб не зникнути у темряві? Ця екзистенційна напруга вкотре підкреслила важливість довколишньої інфраструктури та етики солідарності. Щоб не кричати в темряву свої запитання про сенс нових страждань, митці та мисткині відповідають винаходом світла всередині самих себе й навколишньої спільноти.
❗️Виставка містить інсталяції з високим сенсорним навантаженням.
Виставка триватиме до 31 березня 2024 року.
Графік роботи: середа-неділя, з 12:00 до 19:00.
Відкриття виставки відбудеться 9 листопада о 18:30. У день відкриття виставка працюватиме з 18:00 до 21:00.
Команда
Кураторська група
Антон Усанов
Наташа ЧичасоваХудожниці і художники
Тереза Барабаш
Сергій Петлюк
Даша Подольцева і Олексій Шмурак
Антон Саєнко
Іван Світличний
Федір Тетянич
Максим Ходак
Тереза Яковина
Photinus studioМенеджерка проєкту
Анастасія ГараздКоординатор проєкту
Андрій МирошниченкоДорадництво
Ольга ЖукТехнічний директор
Сергій ДіптанАрхітектурне рішення
Іван СвітличнийГрафічний дизайн
Костянтин МарценківськийОсвітня програма
Ганна Клименко
Ліана Комарденко
Катерина Макарова
Ольга ОльховськаПублічні комунікації
Софія Бєла
Олександра Гаврилюк
Оксана Мацюк
Олександр ПопенкоРедагування текстів
Олександр СтукалоПереклад текстів
Роман ГардашукОсоблива подяка
Богдан-Любомир Тетянич-Бублик
Галерея «Арсенал» у Білостоці
Асортиментна кімната
Jam Factory Art Center
PinchukArtCentreВиставку створено в партнерстві з ГО «Спільнота Мистецького арсеналу» в межах реалізації проєкту профінансованого урядами Великої Британії, Канади, США, Фінляндії, Швеції та Швейцарії.