Пресконференція з нагоди повернення картини Михайла Паніна «Таємний виїзд Івана Грозного перед опричниною»Про Нас

Пресконференція з нагоди повернення картини Михайла Паніна «Таємний виїзд Івана Грозного перед опричниною»

Повернення полотна «Таємний виїзд Івана Грозного перед опричниною» — перший результативний випадок співпраці України і США на офіційному державному рівні щодо повернення пам’яток культурної спадщини, незаконно вивезених за кордон.

Запрошуємо вас у суботу, 4 січня, о 12:00 на встановлення картини в експозицію виставки «СПЕЦВАНТАЖ! Історії повернення українських культурних цінностей».

Після того, як картина займе своє місце у виставковій залі, відбудеться пресконференція.

Учасниці пресконференції:

  • Олеся Островська-Люта, генеральна директорка Мистецького арсеналу
  • Світлана Фоменко, заступниця Міністра культури, молоді та спорту
  • Тетяна Шапаренко, директорка Дніпропетровського художнього музею

Акредитація представників ЗМІ за посиланням:https://cutt.ly/Ery1LUX

 

Картина «Таємний виїзд Івана Грозного перед опричниною» зникла з Дніпропетровського художнього музею під час окупації міста у 1941 році. ЇЇ автор — Михайло Панін, перший директор Дніпропетровського художнього училища. 

Твір був серед 64 експонатів, показаних у день відкриття музею 27 квітня 1914 року, і відтоді увійшов до постійної експозиції художнього музею в Дніпрі. Після приходу до міста нацистських військ твори з постійної експозиції зникли. Вважалося, що їх, у тому числі й роботу Паніна, знищили окупанти.

Історія переміщень картини з моменту її зникнення невідома і до сьогодні. Лише згодом її слід віднайшовся — вже за океаном. З 1962 року вона зберігалась у приватному будинку в місті Ріджфілд, штат Коннектикут. Власник, ім’я якого залишається невідомим, емігрував до США зі Швейцарії в 1946 році. У 1986 році цей чоловік помер, а наступного року будинок було продано. Нові господарі, Габріела й Девід Трейсі, разом із нерухомістю отримали у власність і картину Михайла Паніна. Полотно належало подружжю Трейсі понад 30 років, доки в 2017-му Габріела й Девід не вирішили виставити твір на аукціон.

Відтоді почалась історія повернення «Таємного виїзду Івана Грозного перед опричниною» в Україну. Працівники Дніпропетровського художнього музею знайшли й відреагували на оголошення в аукціонному каталозі. Один із перших листів до аукціонного дому від музею звучав доволі емоційно: «[робота] “Іван Грозний” була в колекції художнього музею до 1941 року і була вкрадена за часів Другої світової війни. Цей факт підтверджується наявними в музеї документами. Будь ласка, зупиніть продаж цієї картини на аукціоні!!! Згідно з міжнародними правилами реституції викрадених предметів мистецтва, картина повинна бути повернена Україні». Невдовзі Федеральне бюро розслідувань США вилучило роботу, а власники твору відмовилися від прав на неї. Коментуючи ситуацію ЗМІ, Габріела й Девід Трейсі зазначали: вони щасливі від думки про те, що картина повертається туди, де має бути, а саме — в Україну.

Дніпропетровський художній музей надав американській стороні всі необхідні докази того, що робота належала музею. Це архівні матеріали та музейна облікова документація: перелік втрачених у 1941–1943 роках цінностей, міжвоєнні фотографії експозиції, сторінки книги обліку музею за період 1921–1940 років, публікації в «Короткому путівнику по музею». Збереглась і рукописна розписка про вилучення експонатів, у тому числі й роботи Паніна, німецьким офіцером. До участі в процесі повернення твору на рідну землю долучився цілий ряд українських та американських інституцій. Так, із боку України це були: Міністерство культури України, Дніпропетровський художній музей, Міністерство закордонних справ України, Посольство України в США, Служба зовнішньої розвідки України, Відділ міжнародного поліцейського співробітництва ГУНП в Дніпропетровській області, Відділ іноземних перекладів Дніпропетровської торгово-промислової палати. З боку США: Аукціонний дім «The Potomack Сompany», Федеральне Бюро Розслідувань США, Державний департамент США, Прокуратура Округу Колумбія. Зрештою, після майже двох років копіткої роботи та з огляду на відсутність претензій інших сторін, було організовано перевезення з аукціонного дому до аеропорту у місті Нью-Йорк, потім повітряним транспортом до міста Франкфурт, звідки картина вже наземним транспортом повернулася до Києва.