«Чорнобильдорф»: стартував новий міжнародний оперний проєкт
Композитори формації NOVA OPERA Роман Григорів та Ілля Разумейко працюють над новим проєктом. Натхненні історіями Цвентендорфської та Чорнобильської атомних станцій, пишуть оперу «Чорнобильдорф» (Chornobyldorf). Її означення – археологічна опера.
Партнером проєкту є Мистецький арсенал. В його стінах творитиметься та зрештою й відбудеться прем’єра опери в найближчий театральний сезон.
Історія роботи над оперою почалася із експедиції до Цвентендорфу на Дунаї, містечка, що розташоване в 50 кілометрах на захід від Відня. У 1978 році тут була побудована потужна атомна станція. Через масові протести екологів та національний референдум так і не запустилася, перетворившись на величезне «інвестиційне склепіння» та технологічний музей 70-х років.
За вісім років, у 1986-му в українському Поліссі вибухнула ЧАЕС. Атомна катастрофа розділила світ та історію людства на «до» та «після» Чорнобилю.
Обидві атомні станції – Цвентендорфська та Чорнобильська – перетворилися із активних техногенних об’єктів на анти-утопічні археологічні монументи, бетонні символи атомної історії, що відображають цілі епохи: демократію в Австрії / Центральній Європі та радянський тоталітаризм в Україні / СРСР.
Навколо Чорнобилю утворилася містична зона, яка затягла у себе цілий поліський культурний ареал, ставши унікальним екологічним феноменом. Натомість біля Цвентендорфа збереглася законсервована тиша австрійської провінції, хіба що з’явилося поле сонячних батарей та прокладено лінію Donau-Radweg, велосипедний шлях, що тягнеться від витоків річки поблизу містечка Донауешинген до самого Будапешту.
Композитор Роман Григорів розповів, що «створення опери базуватиметься на методі багаторівневої культурологічної та медіа-археології, експедиційній роботі та резидентальних репетиціях. Над оперою працюватиме велика команда: учасники формації NOVA OPERA, артисти та художники з України й Австрії».
Про що «Чорнобильдорф» (Chornobyldorf):
Нащадки людства, що пережили серію техногенних, епідемічних та кліматичних катастроф, будують пост-апокаліптичне поселення на руїнах атомної станції.
Антифутуристичне суспільство далекого майбутнього намагається відтворити загублений високотехнологічний світ за допомогою археологічних перформансів-ритуалів, інструкції до яких вони знаходять у «Чорнобильдорфському кодексі», химерному трактаті атомної доби.
Людина постапокаліпсису слідуватиме за записами знайденого кодексу. Намагатиметься реконструювати фрагменти колись видатної музики, філософії, перетворюючи формули радіоактивного розпаду на мікротональні гармонії, старовинні народні інструменти – у сонорні генератори та лабораторні прибори, змішуючи фрагменти християнських мес із пантеїстичними обрядами та поліфонічними народними піснями», – розповів композитор Ілля Разумейко. «При цьому універсальні знаки та символи, вчергове інтерпретовані неправильно, поступово розчиняться у білому шумі природи».
Проєкт «ЧОРНОБИЛЬДОРФ. АРХЕОЛОГІЧНА ОПЕРА» підтримує Європейський Союз за програмою Дім Європи.
Композитори: Roman Grygoriv / Illia Razumeiko
Продюсери: Olga Diatel / Georg Stecker
PR and Media: Lidiya Karpenko
Організатори: PORTO FRANKO, NOVA OPERA, Musiktheatertage WIEN
Партнери: House of Europe, Mystetskyi Arsenal, Austrian Cultural Forum Kyiv, INSHI