«Гуркіт. Стукіт. Шелест»: персональна виставка Тараса Ковача у Малій Галереї Мистецького арсеналуЛабораторії

«Гуркіт. Стукіт. Шелест»: персональна виставка Тараса Ковача у Малій Галереї Мистецького арсеналу

Виставка «Гуркіт. Стукіт. Шелест» — персональний проєкт художника Тараса Ковача, що запрошує до втіленого у вигляді живописної та відео- інсталяцій простору хащів та кучугур. Створений у 2023-2024 роках, проєкт архівує спостереження автора за трансформацією природи у місті під час війни та формуванням нової екосистеми зелених зон, що стають прихистком для військових та ареною бойових дій водночас.

З початком повномасштабного вторгнення Київ був частково замінований, а у скверах, парках та прилеглих до міста лісах було зведено укріпрайони. Однак вже навесні 2022 року природа почала захоплювати ці території столиці назад: через перемішаний ґрунт барикад та окопів проросли бур’яни, утворюючи густі трав’яні хащі. Сьогодні в публічному просторі міста лишається дедалі менше слідів від колишніх траншей та вогневих позицій: більшість укріпрайонів, що знаходились як у середмісті, так і у спальних районах Києва вже засипані, а частина з них перетворилась на клумби.

Масив живопису в експозиції створює ефект занурення у ландшафт зеленої зони, де, маскуючись, людині легко злитися з хащами. В зонах активних бойових дій так звані «зеленки» набувають апокаліптичного вигляду — це перемішані коріння, стовбури дерев, корчі, які продовжують бути схованкою для військових. Живопис зображає переважно сутінки, в яких тануть відчуття простору, плановості, відстаней та форм. Все стає єдиним осередком подій, де зникає усвідомлення конкретних об’єктів і розділення простору на складові. Суб’єктності набуває сам простір лісосмуги або посадки, що первинно виконували функціональну роль, зонуючи сільськогосподарські території, але під час війни набули стратегічного значення, адже безпосередньо за них і тривають бої.

Відеоробота представляє документацію досвіду художньої взаємодії автора з ландшафтом зеленої зони у місті. Ключовим для неї стає об'єкт — створений для зйомок штучний елемент пейзажу, що, маскуючись під нього, несподівано починає рухатись, руйнуючи цілісне сприйняття довколишнього середовища. Об’єкт відсилає до окопів та нашвидкоруч зроблених із мішків з піском, землі та дерева бліндажів, що з’явилися в Києві наприкінці зими 2022 року, та вже за декілька місяців були поглинуті чагарниками, перетворившись на моторошні силуети у публічному просторі міста. Деформуючи звичний обрис пейзажу і його сприйняття, вносячи тривогу від усвідомлення присутності чогось невідомого, того, що цей ландшафт весь час приховував, цей створений художником рухомий елемент стає провідним у проєкті.

Авторка тексту — Ганна Циба

Кураторка: Ганна Циба
Менеджер: Андрій Мирошниченко
Дорадництво: Наташа Чичасова

У Малій Галереї Мистецького арсеналу (вул. Лаврська, 10) виставка відкриється 10 жовтня о 12.00 і триватиме до 3 листопада 2024 року.

Графік роботи:
середа — неділя, з 12:00 до 19:00
Вхід вільний


❗ Ми турбуємося про безпеку кожного, тому в разі оголошення повітряної тривоги виставка зачиняється. На цей час ви можете пройти в найближче укриття. Виставка почне працювати після закінчення повітряної тривоги.

ДОКЛАДНІШЕ ПРО МИТЦЯ ТА КУРАТОРКУ

Тарас Ковач — художник, працює з графічним мистецтвом, створює об’єкти та інсталяції. Викладач кафедри графіки у НАОМА. Займається дiяльнiстю, пов’язаною зi збереженням та розвитком творчих майстерень на вулиці Сошенка, 33. З червня 2022 року і дотепер Тарас Ковач є волонтером добровольчого будівельного батальйону «Добробат», що займається відбудовою населених пунктів України, які постраждали внаслідок повномасштабного російського вторгнення. Живе та працює у Києвi.

Одними з головних тем його художніх проектів є суспільний ландшафт, перетворення міського середовища його мешканцями, функціонування місцевих спільнот. Вивчаючи повсякденне середовище проживання, автор працює з концепцією центру і периферії, а також з поєднанням та зіставленням цих соціальних контекстів. Після початку повномасштабного вторгнення продовжив вивчати трансформацію міського середовища та звернувся до теми «природи» під час війни.

ОСВІТА

2011 — Асистентура-стажування, Національна академія образотворчих мистецтв та архітектури
2008 — Національна академія образотворчих мистецтв та архітектури, графічний факультет, магістр
2002 — Ужгородський коледж мистецтв ім. А. Ерделі, факультет дизайну

РЕЗИДЕНЦІЇ

2023 — художня резиденція The Sitterwerk Foundation's Studio House, Сент Галлен, Швейцарія
2019 — SWAP: UK/Ukraine програма мистецьких резиденцій:
Scottish Sculpture Workshop, Ламсден, Абердиншир, Великобританія
Dundee Contemporary Arts Print Studio (DCA), Данді, Великобританія

ПЕРСОНАЛЬНІ ВИСТАВКИ

2020 — «Без назви», Академія мистецтв України, Київ
2018 — «Нетрі», Closer art center, Київ
2013 — «Шум», Щербенко Арт Центр, Київ
2012 — «Фронтмен», галерея Боттега, Київ
2012 — «Шпалери для Сошенко», галерея Project space, Київ
2012 — «Сон метелика», ЕЦСМ «Чайна фабрика», Одеса

ВИБРАНІ ГРУПОВІ ВИСТАВКИ

2023 — «Home beyond the dawn», MUSA Museo de las Artes, Ґвадалахара, Мексика
2023 — «Тим часом в домі Ханенків» Музей Богдана та Варвари Ханенків, Київ
2022 — «Preserving the shape», Galerie Raum mit Licht, Відень, Австрія
2022 — «Unfolding Landscapes», Art and History Museum Brussels, Бельгія
2022 — «Unfolding Landscapes», Silkeborg Bad, Данія
2022 — «Contemporary Ukrainian and Italian printmaking in dialogue», Casa della Memoria, Мілан
2021 — «A Radically Different Society», Українский Інститут, Нью-Йорк
2021 — «Brave Factory Festival», Метробуд, Київ
2020 — «Експедиція #2», у рамках серії перформативних акцій, долучених до виходу книги «Йозеф Бойс. Кожна людина — художник», Сошенко 33, Київ
2020 — «Відбиток. Українська друкована графіка ХХ — ХХІ століть», Мистецький арсенал, Київ
2020 — «Порушники будуть виявлені?», виставка резиденцій SWAP: UK/Ukraine, Центр cучасної культури у Дніпрі, Дніпро
2019 — «Український зріз», кам’яниця на пл. Ринок, 42, Львів
2019 — «Демонтаж», виставка, галерея Nadie Nunce Nadi No, у рамках фестивалю Hybrid, Мадрид
2019 — «Художні засоби», спільно з Анною Сороковою, галерея Детектор, Івано-Франківськ
2018 — «Перманентна революція. Сучасне українське мистецтво», Музей Людвига, Будапешт
2017 — «mocumenta», Київська бієнале Київський Інтернаціонал, Сошенко 33, Київ
2017 — «Soshenko x Tokonoma», у рамках documenta 14, Кассель, Німеччина
2017 — «Shape the Unknown», у рамках documenta 14, Кассель, Німеччина
2017 — Фестиваль молодих українських художників «Сьогодні, що так і не настало», Мистецький Арсенал, Київ
2016 — «Де не де», Державна науково-технічна бібліотека України, Київ
2015 — «Музейне зібрання. Українське сучасне мистецтво 1985-2015. З приватних колекцій», Мистецький Арсенал, Київ
2014 — «Усвідомлення можливостей», спільно з Анною Сороковою, Мала галерея Мистецького Арсеналу, Київ
2014 — «Український пейзаж. По той бік відчаю…», Мистецький Арсенал, Київ
2014 — «Мобільна друкарня» у рамках проекту «Захоплення», фонд Ізоляція, Київ

ВИБРАНІ КУРАТОРСЬКІ ПРОЄКТИ

2021 — «50.5234851, 30.4378762» виставка у рамках резиденції для студентів НАОМА, Сошенко 33, Київ, співкуратор
2021 — Програма резиденцій для студентів НАОМА, Сошенко 33, Київ, співкуратор
2019 — «Decommunia_tion», Kunsthalle am Hamburger Platz, The weissensee school of art and design, Сошенко 33, резиденція та виставка, співкуратор
2017 — Мистецька резиденція за програмою Британської Ради SWAP UK/ у творчих майстернях НАОМА на Сошенко 33, співкуратор
2016 — «Славкерампродукт. Робота з матеріалом», виставка, Краєзнавчий музей м. Слов’янськ, співкуратор
2016 — Мистецька резиденція за програмою Британської Ради SWAP UK/ у творчих майстернях НАОМА на Сошенко 33, співкуратор
2015 — «Спільна межа», міждисциплінарний проект у рамках Київська бієнале The School of Kyiv, Сошенко 33, Київ, співкуратор

Ганна Циба — незалежна кураторка, дослідниця та авторка текстів, яка живе та працює Києві. У 2021 році Ганна була кураторкою групової виставки «Швидко. Зручно. Небезпечно» у Лабораторії сучасного мистецтва «Мала Галерея Мистецького арсеналу». У 2018–2019 роках обіймала посаду кураторки та менеджерки публічних програм PinchukArtCentre. Як членкиня Центру візуальної культури, була співкураторкою 10-го фестивалю «Warsaw Under Construction» у 2018 році. У 2017 році Ганна була кураторкою виставки «Ринок» в межах Київської бієнале, а також відповідала за комунікації та PR бієнале. У 2011–2012 роках працювала арт-критикинею та редакторкою в журналі «Art Ukraine». Магістр культурології.
З початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну Ганна працює журналісткою BBC News в Україні.

 

Проєкти