«Спецвантаж!»: графічний стиль і підхід до дизайну виставки
Створення будь-якої виставки – це виклик для всієї команди. На прикладі проєкту «СПЕЦВАНТАЖ!» про дуже цікаву й часом непросту роботу зі створення експозиції виставки розповідає Лєра Гуєвська, керівниця відділу дизайну та експозиційної роботи Мистецького арсеналу.
Проєкт «СПЕЦВАНТАЖ!», що тривав у Мистецькому арсеналі з 12 грудня 2019 року до 19 січня 2020 року – про повернення культурних цінностей назад в Україну та про історії культурних активістів, які запускають процеси реституції. Як експозиційно показати цю історію повернення, повну драматичних сюжетів та детективних подробиць? Задача складна й цікава.
Почнемо віртуальну подорож експозицією виставки з історії створення її ключового віжуалу.
«Спецвантаж!» – це маркування на коробках, в яких до країни повертаються особливо цінні речі. Натхненням для створення головного віжуалу виставки слугувало маркування вантажу cтікерами із зображенням маніпуляційних знаків у поєднанні із сигнальною розміткою. Знак fragile ми дуже добре знаємо, але іноді плутаємося у значеннях кольорів. Тут можна пригадати про загальноприйняті значення, де зелений – безпека чи дозвіл, а червоний – увага. Також одразу пригадався ящик з Тбіліського музею з написом fragile culture, який став для мене головним натхненням при розробцi графiчного стилю та самої експозиції.
|
|
Приклади маркування вантажу
На головному віжуалі ми бачимо піктограму «крихке», але вона не повторює символ розбитого скла один в один. Натомість я створила маркування для такого типу цінних вантажів як наш: це крихка картина (саме картина, яку повертали з-за океану, мала стати головною родзинкою виставки). Постер доповнює стрейч-стрічка для пакування, в яку інтегровано назву виставки.
Ключовий віжуал виставки «Спецвантаж!» та путівник
Далі йдемо у простір.
Разом із музейним відділом ми придумали концепцію та формат: це мають бути дві зали. І якщо перша зала у нас оформлена як умовні склад чи фондосховище, де розпаковують та зберігають предмети мистецтва, то друга зала – музейна. Архітектура такої виставки стає більше схожою на сценографію: ми зробили акцент на матеріалах та світлі.
Схема експозиції виставки
У вхідній зоні бачимо справжні ящики й кофри для перевезення робіт та інфографіку про те, якi культурнi цiнностi повертаються, хто цим займається і, власне, куди саме вони повертаються.
|
|
Вхідна зона на виставці «Спецвантаж!». Фото – Олександр Попенко.
Проходимо крізь гардини з бабблу, підсвічені червоним кольором. Очевидним було використати у просторі виставки баббл – пухирчасту плівку для пакування, якою завжди послуговуються при перевезенні цiнних речей. Але хотілося це зробити в незвичний спосіб. Так виникла ідея з гардинами, що розділяють зали виставки.
Ліворуч та праворуч на стінах – гігантські цифри, які ілюструють статистичні дані про повернення культурних цінностей до України. Таким розміром цифр ми хотіли показати масштабність втрат пам’яток культурного надбання.
Виставка «Спецвантаж!»: вхід у першу залу. Фото – Олександр Попенко.
В іншій частині зали бачимо масив фотографій. Це передрук малої частини архіву фотопозитивів на склі, який зник під час Другої світової війни й повернувся до України вже у 1997 році. Фотографії розбиті за тематичним блоками й розташовані на стіні, оздобленій гофрокартоном. Описові тексти, теги та кепшенси (підписи до фотографій) нагадують стікери на картонних коробках.
Ескіз композиції до блоку про фотографію
На центральній стіні композиція з музейних рам: деякі з них порожні, деякі мають написи. Ці написи – назви робіт, вивезених і втрачених, які відомі музейним активістам. Ми залишили деякі рами порожніми, щоб показати, що багато втрачених робіт не атрибутовані. Порожні рами символічно не мають написів. Під рамами є таймлайн – така собі візуальна подорож датами. Його досить часто використовують для того, щоб зрозуміліше подати розвиток подій у часі. Наш таймлайн показує прогрес законодавства у сфері реституції.
Ескіз композиції до блоку про законодавство та втрачені культурні цінності
Експозиція першої зали виставки «Спецвантаж!»: блок про фотографію. Фото – Дмитро Серебряков.
Експозиція першої зали виставки «Спецвантаж!». На фото ліворуч: блок про фотографію й блок про законодавство та втрачені культурні цінності.
Праворуч – блок про законодавство та втрачені культурні цінності й вітрини з археологічними предметами. Фото – Олександр Попенко.
Тепер звернемо увагу на вітрини: в одній з них – археологічні предмети з Херсонського музею. На задній стінці вітрини розташовано фрагмент переписки, яка наочно показує скільки роботи, часу й слів пішло на те, щоб 82 археологічні артефакти могли повернутися до Херсонського обласного краєзнавчого музею. У сусідній вітрині – рідкісні книги з бібліотеки митрополита Флавіана, які повернулися до Національної історичної бібліотеки України на початку 90-х.
Вітрини першої зали виставки: археологічні предмети з Херсонського музею та книги з бібліотеки митрополита Флавіана.
Фото – Олександр Попенко.
У наступну залу – «музейну» – потрапляємо знову через гардини з бабблу.
Тут 7 історій успішного повернення, тому ці 7 блоків виокремлені в просторі другої зали, наче їх навмисно сюди «вставили». Відтінок кольору морської хвилі дуже гарно «працює» з живописом, тому саме його ми обрали для «музейної» частини.
Фрагмент розгортки стін другої зали
Друга зала виставки «Спецвантаж!». Фото – Дмитро Серебряков.
Колекцію писанок з Національного музею декоративного мистецтва хотілося показати по-новому, придумати якийсь неочікуваний хід. На думку спала ідея вітрин із дзеркалами: по-перше, можна побачити задню частину писанки з орнаментом, інвентарний номер та пошкодження. Все це, особисто для мене, як відвідувачки, а не дизайнерки, показує, що це живий експонат з багатою історією. По-друге, це просто гарно й неочікувано для представлення доволі традиційного виду мистецтва.
Ескіз вітрини для писанок
Друга зала виставки «Спецвантаж!»: вітрина з писанками. Фото – Дмитро Серебряков, Олександр Попенко.
Ще одним викликом стало те, що головний герой цієї виставки, картина Михайла Паніна «Таємний виїзд Івана Грозного перед опричниною», не встигав доїхати до відкриття. У мене було кілька різних ідей, як показати, що картина у дорозі й скоро стане частиною експозиції виставки. Одну з них втілили: анімаційну проєкцію на основі роботи, де з’являлася іконка «завантаження» у вигляді літака, на якому певно у цей час робота мандрувала назад до України.
Анімаційна проєкція на основі роботи «Таємний виїзд Івана Грозного перед опричниною»
Картина Михайла Паніна «Таємний виїзд Івана Грозного перед опричниною» в експозиції виставки «Спецвантаж!».
Фото – Олександр Попенко.
Думаю, така виставка незвична для будь-якої інституції, адже маємо більше інформації й даних про зниклі цінності, аніж реальних експонатiв, які вдалось повернути назад, і які ми могли показати відвідувачам.
Насамкінець хочу додати, що важливо працювати з кураторською групою та технічним департаментом від початку, буквально від чорнової ідеї: дослухатися один до одного, щоб експозиція ставала цілісним висловлюванням, а ескізи перетворювалися в реальні експозиційні об’єкти, не втрачаючи ідеї.
Деталізація процесів, описана у статті, допомагає розібратися в нашому підході до дизайну виставок: експозиційні рішення стають зрозумілими, а прийоми – виправданими. Сподіваюся, що деякі секрети оформлення виставкового простору тепер розкриті й стануть у нагоді тим, хто мріє займатися експозиційним дизайном або вже цим займається.
Виставка «Спецвантаж!». Фото ліворуч – Олександр Попенко. Фото праворуч – Дмитро Серебряков.